Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Hovedside | Brukerprofil | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Tettemelk
 Forum låst
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Melbo
Aktiv deltaker

279 Innlegg

Skrevet - 07/06/2009 :  09:29:22  Vis profil Send Melbo a Private Message
For noen 10 år siden var det ofte brukt Tettegress til rømmekolle, det ga en god smak på surmelka, og et seigt lag mellom rømmen og surmelka. Er det ingen som lenger benytter seg av Tettegress? hilsen Reidar

Reidar M.H.

Limnoan
Biolog

10094 Posts

Skrevet - 07/06/2009 :  09:41:15  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message
Tettgressets rolle i tettemelk har vært diskutert. Se for eksempel:

http://tradisjoner.no/text119.html

Ellers, har Røros Meieri tatt opp produksjonen under navnet tjukkmjølk.

I Sverige heter det långfil, jeg spiste det der en gang for omtrent 20 år siden. Da var det til salgs i vanlig melkekartong...

AA
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10582 Posts

Skrevet - 07/06/2009 :  13:50:27  Vis profil Send janw a Private Message
Det er dessuten en artikkel av Kjell Furuset om tettegras og tettemelk i Blyttia nr. 1/2008.
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog/Admin

2202 Posts

Skrevet - 07/06/2009 :  14:22:20  Vis profil Send Torborg a Private Message
Og at tettegras ble brukt til tettemelk er vel antakelig en myte.

Eller har jeg misforstått?(OK jeg skal finne Blyttia. Som jeg SÅ KLART har )
Gå til toppen av siden

Melbo
Aktiv deltaker

279 Posts

Skrevet - 07/06/2009 :  17:06:12  Vis profil Send Melbo a Private Message
Hei Torbotg. Nei,det er ingen myte.Tettegress har vert brukt til rømmekoller helt opp til årene 1950-60, her i distriktet, jeg husker godt at mor fikk tette for å lage rømmekolle, med god smak av en nabokvinne som den gang drev med gårdsbruk, melka var selvsagt ikke pastaurisert. hilsen Reidar

Reidar M.H.
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

10094 Posts

Skrevet - 08/06/2009 :  20:09:22  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message
Undres om ikke poenget her er å skille mellom tette og tettegress?

Tette, som en lånte av hverandre er en melkekultur.

Tettegress er en urt, som det påstås kan brukes til å lage tettemelk.

Tettegubbe er en snegl som skal ha vært brukt på samme måte.

Etter det lille jeg har forstått, har det vært vanskelig å påvise produkjon av tettemelk uten bruk av melkekultur. Altså direkte fra urt eller snegl

AA
Gå til toppen av siden

Melbo
Aktiv deltaker

279 Posts

Skrevet - 08/06/2009 :  21:21:34  Vis profil Send Melbo a Private Message
Hei limnoan !Den kona jeg skrev om ovenfor, lagde i hvertfall tette av tettegress, bladene, forsøk å legge tettegress blad i vann, så får du se hvor seigt det blir.Min mor fikk oppskrift av denne dama, men foretrakk å få tette av nevnte dame. hilsen R.M.Helgesen

Reidar M.H.
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

10094 Posts

Skrevet - 08/06/2009 :  21:58:01  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message
Da motsier altså erfaringen "den vitenskapelige oppfatningen" og det er så fall ikke noe nytt! Og erfaringen må få rang foran teorien. Hvis teorien ikke stemmer med erfaringen, så må den revideres.

Likevel, når en har vist at tettegress gjør vann seigt hvorfor er ikke forsøket gjort i melk? Selv har jeg for tiden ikke enkel tilgang til tettegress, ellers skulle jeg gjort forsøk selv.

Og så undrer jeg meg: Hvorfor velger så mange å låne tette, om de like gjerne kunne plukke den selv? Der tettegress først vokser, er det ikke sjeldent eller vanskelig å kjenne?

AA
Gå til toppen av siden

Melbo
Aktiv deltaker

279 Posts

Skrevet - 09/06/2009 :  07:00:09  Vis profil Send Melbo a Private Message
Hei. Det var ikke alle som visste hvor de skulle finne tettegress,kunnskap om hvorda tettegress så ut, var nok også ett problem for noen. Å lage tette skulle liksom være en hemmelighet, bortsett fra dette med planten tettgress.
Hadde det vert idag, da er folk flest bedre opplyst om hvor tettegress vokser og utseendet er også langt bedre kjent. Her i kommuna er det vanlig å finne tettgress på næringsfattig myrjord det fleste steder i utmarka. hilsen Reidar M.H.

Reidar M.H.
Gå til toppen av siden

harri
Aktiv deltaker

11710 Posts

Skrevet - 09/06/2009 :  16:19:23  Vis profil Send harri a Private Message
Jeg ringte i dag til Finland til en erfaren dame om denne saken. I Finland heter den viili (lånt fra svensk fil) og har alltid vært i butikkhyllene og er spesielt sommermat, når det er varmt.
Denne damen visste ikke noe om tettegras, det er og var melkekultur som ble lånt fra venner eller sparte man selv fra forrige produksjon.
Jeg husker selv, at vi fikk ikke lov å spise helt opp. pga. dette.
Jeg merker at det er litt uenighet om tettgras virkelig fungerer. Jeg foreslår at Reidar, som har så god tilgang til tettegras, prøver dette og rapporterer til oss andre.
Legger ved par bilder fra i går og hadde gjort dette forsøket selv, men hadde ikke hjerte å ta denne. Det var det eneste som fantes der.
Den har faktisk unik kamuflasjonsmetode. Den vokste i lag med skogfioler og det var bare flaks at jeg så den.

(Klikk for å se et større bilde)

Gå til toppen av siden

Melbo
Aktiv deltaker

279 Posts

Skrevet - 09/06/2009 :  19:05:42  Vis profil Send Melbo a Private Message
Hei harri.! Ja jeg skulle så gjerne ha prøvd dette men får ikke tak i upartaurisert melk, men forsøker med vanlig melk, kanskje tilsatt litt kremfløte, for å muligens oppheve noe av partauriseringen. Denne siden skal få resuiltat. Tettegresset ble gnidd i kjørelet der rømmekollen skulle settes,så det er på denne måte og kanskje en med noen blad på bunnen i en annen bolle. Hilsen Reidar M.H.

Reidar M.H.
Gå til toppen av siden

Melbo
Aktiv deltaker

279 Posts

Skrevet - 09/06/2009 :  20:28:22  Vis profil Send Melbo a Private Message
Beklager feilskrivingen det heter pastaurisert ikke partaurisert. Skal i utmarka i morgen å plukke Tettegress. hilsen Reidar M.H.

Reidar M.H.
Gå til toppen av siden

harri
Aktiv deltaker

11710 Posts

Skrevet - 12/06/2009 :  15:27:55  Vis profil Send harri a Private Message
Jeg fant to dager siden en god del tettgress og har gjort i all hemmelighet paralellt med Melbo denne tettemelkprøven. Jeg knuste bladene av en plante til en skål og fyllte skålen med vanlig lettmelk. Plasserte skålen i kjøleskapet og sjekket med jevne mellomrom. Men ingenting skjedde. I morges tok jeg skålen til romtemperatur og var nettopp og sjekket. RØROS MEIERIER HAR FÅTT KONKURRENT! Jeg har produsert tettemelk! Og akkurat samme konsistens som viili(fil) i Finland har!

Redigert av - harri den 12/06/2009 15:29:58
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

10094 Posts

Skrevet - 12/06/2009 :  17:27:03  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message
Dette må fram i lyset! Hva med å skrive en liten epistel i Biolog?

AA
Gå til toppen av siden

Melbo
Aktiv deltaker

279 Posts

Skrevet - 12/06/2009 :  17:53:35  Vis profil Send Melbo a Private Message
Dette er flott harri! Jeg har også fått til tettemelk, men den sto ikke i kjøleskapet først, og det var ikke lettmelk, men helmelk tilsatt fløte, smaken var slik jeg husker den fra guttedagene, seigt lag mellom rømmen og surmelken. Skal til Vestfossen i løpet av sommeren for å besøke min datter. Der er det mange bondegårder som har upastaurisert melk. Tar med tettegress i kjølebagg herfra for sikkerhets skyld. Upastaurisert melk er uten tvil det riktige, i følge en eldre dame som har hatt bondegård tidligere, og som også laget "tettakolle"her i kommuna. hilsen Reidar M.H.

Reidar M.H.
Gå til toppen av siden

Siri K
Aktiv deltaker

5308 Posts

Skrevet - 12/06/2009 :  19:07:34  Vis profil Send Siri K a Private Message
Bilde!

Kjempegøy om dere har fått det til - jeg vet om en tettegrasforekomst i ett av mine turområder, og vurderer også å prøve.
Gå til toppen av siden

Melbo
Aktiv deltaker

279 Posts

Skrevet - 12/06/2009 :  19:41:46  Vis profil Send Melbo a Private Message
siri, ja, dette bør du prøve. Oppskrift,: få tak i vanlig upastaurisert helmelk fra en bondegård, om det er i ditt nærområde.Bruk tettegressblad 2-3 blad i en høvelig komme, la den stå lunt, i 2 dager eller vel så det. alt etter temparaturen. Når melken har fått ett tykt rømmelag på overflaten, dryss ett tynt lag med sukker over, og du har verdens beste dessert, om du liker yoghurt.
Om jeg hadde klart å sende bilder til "Spør en biolog" skulle jeg mer enn gjerne ha laget en bildereportasje om fremgangsmåten. Kanskje "harri" kan klare dette ? hilsen Reidar m.h.

Reidar M.H.
Gå til toppen av siden

Heidi Støen
Aktiv deltaker

425 Posts

Skrevet - 13/06/2009 :  10:39:47  Vis profil Send Heidi Støen a Private Message
Dette var interessant! Dessverre har jeg funnet tettegras bare en gang i nærheten her, og den forkomsten ligger nå under almenningens nylig anlagte kjøreveg for skogsmaskin.
Ble i allefall inspirert til å lete etter flere forekomster, - og til å prøve dette sjøl! Lykke til, folkens!

Hilsen Heidi

Redigert av - Heidi Støen den 13/06/2009 10:40:20
Gå til toppen av siden

JonIB
Aktiv deltaker

1308 Posts

Skrevet - 13/06/2009 :  15:43:37  Vis profil  Besøk JonIBs hjemmeside Send JonIB a Private Message
Etter min erfaring er nettopp skogsveier den sikreste plassen å finne tettegras. Det virker å være en av de første plantene som koloniserer slike områder når det er i ferd med å bli grønt der.

Sauebonde & Cand.Ikke
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

9543 Posts

Skrevet - 13/06/2009 :  16:43:21  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message
Ja, tettegras vokser ofte i veggrøfter og i stier, og virker som en nykolonisator. Til å være insektetende plante, liker den godt næringsrike steder. Det gjør også fjelltettegras, men slett ikke dvergtettegras som vokser ekstremt på toppen av tormoseskudd i veldig næringsfattig regnvannsmyr.
Gå til toppen av siden

harri
Aktiv deltaker

11710 Posts

Skrevet - 17/06/2009 :  19:04:51  Vis profil Send harri a Private Message
Min lunsj i siste dagene: Tettemelk a`la Melbo!

Redigert av - harri den 17/06/2009 19:58:21
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Forum låst
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,16 sekunder. Snitz Forums 2000