Syns det er så gøy å få svar selv og siden du ikke hadde fått noe svar så tenkte jeg at jeg skulle gi deg et lite, men det kan jo godt hende det kommer en biolog og sier noe helt annet enn det jeg sier nå
Hvis de virkelig holder seg uforandret har de spesialisert seg så bra at de ikke trenger å videreutvikles noe mer, og derfor er det vel andre ting som favoriseres! hvorfor endre noe som er perfekt
I tillegg kan det sies at seleksjonen virker mest på de genene som hoxgene kontrollerer og ikke på hoxgene selv. Siden disse genene er så sentrale for mange andre gener er det lite sannsynlig at en tilfeldig mutasjon skal være gunstig, den må jo være gunstig for alle de andre genene samtidig.
Svært mange - hox-genene oppstod med bilateralt symmetriske dyr for mer enn 670 mill år siden. De fins også i mennesker hvor de ligger på kromosomene 2,7, 12 og 17.
Regulatorgener av denne typen er er utviklet i de fleste avanserte flercellete organismer (det er jo logisk, for det er jo nettopp disse reguleringene som gjør at celler kan differensieres på ulik måte i ulike deler av organismen, dvs. at de skal kunne "vite" hvor i organismen de befinner seg og hva de dermed skal utvikle seg til).Hos planter kalles de tilsvarende genene MADS-box-gener, men de er utviklet uavhengig av HOX-genene hos dyr.
Fellesbetegnelsen på alle slike regulatorgener (HOX, MADS-box osv.) er homeobox-gener.