Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Hox Gener
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Vatthi12
Deltaker

1 Innlegg

Skrevet - 02/05/2010 :  10:46:31  Vis profil Send Vatthi12 a Private Message  Svar med kopi av melding
Hvorfor kan hox gener holde seg uforandret i over 300 millioner år?

zenorita
Deltaker

7 Posts

Skrevet - 02/05/2010 :  21:56:28  Vis profil Send zenorita a Private Message  Svar med kopi av melding
Syns det er så gøy å få svar selv og siden du ikke hadde fått noe svar så tenkte jeg at jeg skulle gi deg et lite, men det kan jo godt hende det kommer en biolog og sier noe helt annet enn det jeg sier nå

Hvis de virkelig holder seg uforandret har de spesialisert seg så bra at de ikke trenger å videreutvikles noe mer, og derfor er det vel andre ting som favoriseres! hvorfor endre noe som er perfekt
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4264 Posts

Skrevet - 02/05/2010 :  22:05:18  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
I tillegg kan det sies at seleksjonen virker mest på de genene som hoxgene kontrollerer og ikke på hoxgene selv. Siden disse genene er så sentrale for mange andre gener er det lite sannsynlig at en tilfeldig mutasjon skal være gunstig, den må jo være gunstig for alle de andre genene samtidig.

hotr
Gå til toppen av siden

Alltidspørsmål
Deltaker

7 Posts

Skrevet - 02/05/2010 :  22:08:06  Vis profil Send Alltidspørsmål a Private Message  Svar med kopi av melding
siden jeg alltid har spørsmål. hvorfor er det slik at hox genene ikke forandrer seg. kan det ikke oppstå mutasjoner der som i andre gen?
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4264 Posts

Skrevet - 02/05/2010 :  22:11:17  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Se ovenfor!

hotr
Gå til toppen av siden

Alltidspørsmål
Deltaker

7 Posts

Skrevet - 02/05/2010 :  22:13:46  Vis profil Send Alltidspørsmål a Private Message  Svar med kopi av melding
vet dere hvor hox genene ligger? har alle organismer hox gener?
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4264 Posts

Skrevet - 02/05/2010 :  22:56:15  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Svært mange - hox-genene oppstod med bilateralt symmetriske dyr for mer enn 670 mill år siden. De fins også i mennesker hvor de ligger på kromosomene 2,7, 12 og 17.

hotr
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

9799 Posts

Skrevet - 04/05/2010 :  08:11:04  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Regulatorgener av denne typen er er utviklet i de fleste avanserte flercellete organismer (det er jo logisk, for det er jo nettopp disse reguleringene som gjør at celler kan differensieres på ulik måte i ulike deler av organismen, dvs. at de skal kunne "vite" hvor i organismen de befinner seg og hva de dermed skal utvikle seg til).Hos planter kalles de tilsvarende genene MADS-box-gener, men de er utviklet uavhengig av HOX-genene hos dyr.

Fellesbetegnelsen på alle slike regulatorgener (HOX, MADS-box osv.) er homeobox-gener.

Se f.eks. wikipedia-artikkelen http://en.wikipedia.org/wiki/Homeobox. Her er det mange lenker å nøste videre på.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,12 sekunder. Snitz Forums 2000