| Forfatter |
Emne  |
|
|
Esiris
Deltaker
3 Innlegg
|
Skrevet - 12/06/2010 : 01:17:27
|
Hei.. Jeg har nå sett meg om på nettet om blodtyper. Jeg vet at min mor er 0 og min far er AB-. Vil det da si at jeg er enten A eller B?? For min mor har tidligere fortalt meg at jeg er 0 og det får jeg ikke til å stemme. :S
Håper på raskt svar.
Mvh Esiris
|
|
|
janw
Biolog

6156 Posts |
Skrevet - 12/06/2010 : 11:25:38
|
Det stemmer, blodtype 0 er nødt til å være homozygot I0I0, mens blodype AB også er entydig IAIB. Et foreldrepar med disse blodtypene kan bare få barn med IAI0, dvs. blodtype A, eller IBI0, dvs. blodtype B.
Antakelig er en eller annen del av informasjonen du sitter med feil. Noen kan ha husket noe feil - enten foreldrene dine eller du. Det enkleste er jo å gå til legen og be om å få bestemt blodtypen din. Det er et knøttlite stikk i fingeren, og så er det fort gjort. Samtidig bør du kanskje tenke over om du ønsker å grave i dette, om det betyr mye for deg? Selvsagt, før eller senere vil du jo kanskje komme til å få bestemt blodtypen din uansett, deter jo noe man av og til trenger å vite.
|
Redigert av - janw den 12/06/2010 11:26:09 |
 |
|
|
Esiris
Deltaker
3 Posts |
Skrevet - 12/06/2010 : 11:46:38
|
Grave og ikke grave.. Jeg er egentlig bare nysgjerrig på hva min blodtype er jeg.. :) Vet 100% at min far er min far, det synes kan du si.. :P Men jeg syntes bare det var rart at min mor har fortalt meg at jeg er 0, når dette ikke kan stemme.. Hvor mye koster det for en slik blodprøve? Og hvordan var dette med Rh+/-? Vet det er noe med Rh kombinasjoner og ekstra sjekker.. For det vet jeg min mor har vært på.. både med meg og min bror.. :) |
 |
|
|
janw
Biolog

6156 Posts |
Skrevet - 12/06/2010 : 13:09:38
|
Bare som en liten reklame: hvis du registrerer deg som blodgiver (og det erstor manko på blodgivere: bare ca 2 % av befolkningen gir blod, mens ca 50 % vil før eller senere komme til å trenge blod...), så får du selvsagt testet blodtypen helt gratis  |
 |
|
|
Limnoan
Biolog

2991 Posts |
Skrevet - 12/06/2010 : 14:07:47
|
Rhesus-systemet er viktig i forhold til graviditet. Er mor rhesus negativ, men fosteret positiv, kan moren utvikle antistoff mot rhesus-faktoren og det kan skade fosteret. Det finnes behandling, om en oppdager problemet.
Kan så absolutt anbefale å bli blodgiver. Da får du bestemt hele katalogen av blodfaktorer. Ikke er det plagsomt heller, og du bidrar til å hjelpe andre. |
 |
|
|
janw
Biolog

6156 Posts |
Skrevet - 12/06/2010 : 14:31:53
|
Det er en av de få virkelig solidariske tingene de fleste av oss kan gjøre (dvs. de som er helsemessig egnet til å gi blod), og som er helt gratis, samtidig som det gir en god følelse.
OK, hint hint, du skjønner hva Limnoan og jeg mener om dette  |
 |
|
|
Esiris
Deltaker
3 Posts |
Skrevet - 12/06/2010 : 18:29:50
|
| Jeg får ikke lov å gi blod pga piercingene mine, men jeg ville gjort det ellers.. :S Hadde jeg fått lov med de jeg har i leppa hadde jeg gladlig gitt blod jeg.. ;) |
 |
|
|
janw
Biolog

6156 Posts |
Skrevet - 27/07/2010 : 03:48:59
|
Aha, der fikk vi faktisk et ganske godt argument mot piercing: en selvpåført kvestelse som gjør at man ekskluderer seg selv fra å være solidarisk og dømmer seg selv til å bli en potensiell snylter på andre hvis man skulle trenge blod... Denne skal jeg faktisk bruke: "har du tenkt på at du aktivt velger å være egoistisk 
(forferdelig stygt sagt av meg selvsagt) 
Selv er jeg årstidsblodgiver: hele sommersesongen er jeg så oppskrapet og full av sår på grunn av feltbotanikk og snekring at jeg ikke får lov til å gi blod. Men jeg forsøker i hvert fall å gi fra meg en liter eller to i løpet av vinteren, når sårene og skrapene er grodd...  |
 |
|
| |
Emne  |
|