Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Diskusjoner og meddelelser
 Nyheter
 Forhåndsregler ved tordenvær
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

oyvind
Aktiv deltaker

1410 Innlegg

Skrevet - 14/07/2010 :  12:50:41  Vis profil Send oyvind a Private Message  Svar med kopi av melding
Aftenposten har en artikkel i dag om tordenværet på Østlandet. Her kan de opplyse om at det er trygt å oppholde seg i en bil når det tordner - fordi biler har gummihjul som ikke leder strøm

At det er trygt å være i bilen når det tordner har da ingenting med gummihjul å gjøre.

Videre opplyser de at kilden til dette sprøytet er Meteorologisk institutt! Jeg må innrømme at jeg trodde meteorologene hadde kunnskap om lyn og hvordan de fungerer.

Der tok jeg visst feil.

Jada, jeg vet jeg henger meg opp i detaljer, men faktafeil i media irriterer meg! Det viser så tydelig at de som skriver ikke har peiling. Videre står det så fint under teksten: "AFTENPOSTEN FAKTA".

Øyvind

hotr
Biolog

4604 Posts

Skrevet - 14/07/2010 :  14:24:48  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Faradays bur!

hotr
Gå til toppen av siden

oyvind
Aktiv deltaker

1410 Posts

Skrevet - 14/07/2010 :  15:12:50  Vis profil Send oyvind a Private Message  Svar med kopi av melding
Yes!

Øyvind
Gå til toppen av siden

herring
Biolog

704 Posts

Skrevet - 15/07/2010 :  09:43:43  Vis profil Send herring a Private Message  Svar med kopi av melding
Send en hyggelig mail til journalisten,

Det gjorde jeg sist jeg fant en feil og fikk et meget hyggelig svar og takk tilbake

Husk at neste journalist kommer til å kopiere fra dennen artikelen igjen, som du sa det er jo aftenposten fakta

Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4604 Posts

Skrevet - 15/07/2010 :  10:06:01  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg leste engang, tror det var i "Motor" og det var sakset fra Motors tyske søsterblad, at de testet biler (med sjåfør) i en kjempestor "van der Graf"-generator med 100000V (eller mer). Det gikk helt greit med bil og sjåfør.

hotr
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4604 Posts

Skrevet - 15/07/2010 :  10:09:03  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
PS: Det med bildekkene har vel den tilleggseffekten at om lynet "kan velge" bilen eller noe annet som er jordet, velger det ikke bilen.

hotr
Gå til toppen av siden

oyvind
Aktiv deltaker

1410 Posts

Skrevet - 15/07/2010 :  13:36:05  Vis profil Send oyvind a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg skrev til journalisten, og har fått et hyggelig svar. Hun lover å få en rettelse på trykk i morgendagens avis. Vi får se...

Hotr: Jeg så en tilsvarende demonstrasjon på TV en gang. Der gikk det også bra med sjåfør og bil, men vindusviskeren på bakruta slo èn gang hver gang lysbuen tente.

Effekten av bildekkene er nok marginal. Bildekk inneholder mye stålfiber og de isolerende egenskapene er ikke særlig gode, i hvert fall ikke ved de spenningene som må til for å generere et lyn.

I luft kreves det omkring 500V/mm (avhengig av bl.a. luftfuktighet og temperaturfor) å få overslag. Hvis tordenskyen er en km over bakken, vil spenningen som må til for å starte et lyn være minst 500 millioner volt.

Øyvind

Redigert av - oyvind den 15/07/2010 14:16:09
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

8557 Posts

Skrevet - 15/07/2010 :  13:50:29  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Det vil si 500 000 V per meter. Hørt at anleggselektrikere regner 10000 V per meter luft, men det er vel kanskje for å være på den helt sikre sida. Det kan jo være fuktig luft og tåke som tenkes på her. Hvis dere ser på lengden av stabelen med isolatorskiver på høgspentmaster kan disse være godt over 2 meter lange. Å klatre i slike master og komme for nær ledningene er ikke særlig lurt.

Det kjedelige med tordenvær i våre moderne tider er jo all den overfølsomme elektronikken vi er blitt så avhengige av. Det er alltid pes å huske på å dra ut alle kontakter til dataanlegg, ladere og TV. Jeg har hørt at sjøl laptop på batteri ikke er heldig i tordenvær pga spenningsforskjellene i lufta. Nå er det varslet lavtrykk på lavtrykk med regn og torden. Bra for den tørre jorda, men det må komme mye, mye mer. Laptop og den slags blir konsekvent avslått når jeg forlater det.
Gå til toppen av siden

oyvind
Aktiv deltaker

1410 Posts

Skrevet - 15/07/2010 :  15:16:40  Vis profil Send oyvind a Private Message  Svar med kopi av melding
Noe har med sikkerhetsmarginer å gjøre, men det er også et annet forhold. Det skal mye mer til for å tenne en lysbue, enn å oppretthode den. Jeg skrev litt om det her. http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=18323

Det hender at overspenninger i høyspentnettet, forårsaket av tordenvær, tenner en lysbue. Da er det viktig at avstanden mellom spenningsførende deler er stor nok til at lysbuen slukker av seg selv når spenningen faller tilbake til det normale.

Lengden på isolatorene har ikke bare med overslag å gjøre, men også med krypestrøm. Det er for å unngå krypestrøm at isolatorene har den formen de har. Overflaten til en isolator vil med tiden bli møkkete. Når den i tillegg blir våt, er det fare for at strømmen kan finne en vei langs overflaten, i den våte møkka. Når den ledende veien først er etablert, er det ikke mulig å stenge den igjen. Da må isolatoren byttes.

Øyvind
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4604 Posts

Skrevet - 15/07/2010 :  18:14:04  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Da vi la inn fasttelefon for ørten år siden var det tordenvær langt borte. Mor, engstelig for torden, sa til elektrikeren at han ikke måtte jobbe i tordenvær.

Ikke farlig, sa fyren, været er langt borte og dessuten er det sikring på utsiden av huset. Sekunder etterpå smalt det og 30cm lysbuer stod ut av telefonkontakten (hadde ikke strøm dengangen). Mannen, som stod kroket og skrudde på kontakten, rettet seg opp som en spent fjær som blir utløst og falt bakover stiv som en stokk. Heldigvis fikk jeg fanget ham, jeg stod rett bak. Jeg la ham ned, trodde han var død, men han hadde en puls på ca 200!

Ikke fikk vi ringt lege, ikke kom vi noen vei (dette var på en øy) så vi måtte legge ham på en sofa å håpe det beste. Heldigvis våknet han etter en stund.

Han hadde med seg en lærling som var like forskrekket som vi, og etter et par timer fikk vi mannen i båten så de kunne dra til sykehuset.

Jeg tror han overlevde.

hotr
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4604 Posts

Skrevet - 15/07/2010 :  18:14:51  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
PS:

Det kom noen andre et par dager senere og gjorde det ferdig så vi fikk telefon.

hotr
Gå til toppen av siden

oyvind
Aktiv deltaker

1410 Posts

Skrevet - 16/07/2010 :  10:16:59  Vis profil Send oyvind a Private Message  Svar med kopi av melding
Ledningsnettverk er godt egnet til å distribuere overspenninger.

Øyvind
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,08 sekunder. Snitz Forums 2000