Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerker | Private meldinger | Hva skjer | Alle fotoalbum | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Hva er dette?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

PerV
Aktiv deltaker

147 Innlegg

Skrevet - 29/07/2010 :  12:36:25  Vis profil  Besøk PerVs hjemmeside Send PerV a Private Message  Svar med kopi av melding
Fant denne på ei rullesteinstrand på Tromøya ved Arendal, men hva er det? Har bladd i floraene mine uten å finne den.

(Klikk for å se et større bilde)

(Klikk for å se et større bilde)

janw
Biolog

6133 Posts

Skrevet - 29/07/2010 :  12:40:59  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Dette er kattehale Lythrum salicaria, en ekstremt tettvokst form (sikkert pga det utsatte miljøet på rullesteinstranda). Blomstene er enten visne, eller stagnert i knoppstadium, eller forkrøplet på annen måte, også det antakelig pga miljøstress.
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

6012 Posts

Skrevet - 29/07/2010 :  12:49:38  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Den virker tørkestressa. Det er jo utrolig tørt på Sørlandet.
Gå til toppen av siden

PerV
Aktiv deltaker

147 Posts

Skrevet - 29/07/2010 :  18:14:46  Vis profil  Besøk PerVs hjemmeside Send PerV a Private Message  Svar med kopi av melding
Kattehale!!! Det var jeg ikke innom i det heletatt! Har den ved dammen min hvor den står i blomst nå, en flott blomst. Stedet jeg fant denne har åpent hav som nærmeste nabo og er veldig vindutsatt, det er nok også en grunn til den konsentrerte lave veksten. Når jeg ser på de avblomstrede blomstene i hagen ligner de på blomstene på den fra Tromøya. Takk.

Redigert av - PerV den 29/07/2010 20:35:31
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

2219 Posts

Skrevet - 29/07/2010 :  18:18:39  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Kattehale er meget typisk for de ytterste værutsatte (rullesteins)strendene langs kysten. Det er alltid (når ikke kyrne tar dem) noen flotte bestander langs yttersiden av Jomfruland, Kragerø, f eks.

hotr
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,09 sekunder. Snitz Forums 2000