Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Haiarter i Norge
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Flintheart
Aktiv deltaker

52 Innlegg

Skrevet - 18/09/2010 :  21:42:07  Vis profil Send Flintheart a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei

SNL sier: 19 arter fra 12 familier er påtruffet eller finnes alminnelig i norske farvann.

Satt å bladde i en bok fra Faktum "Fisk i Norge", der står det at det er 18 haiarter i Norge. Denne er fra 1997, så da lurer jeg på hvilken art som er den nittende eller om det faktisk er bare atten?

Fins det noen oversikt på verdensveven? Har ikke klart å søke meg frem til det.

Chironomus
Biolog

333 Posts

Skrevet - 20/09/2010 :  16:57:52  Vis profil Send Chironomus a Private Message  Svar med kopi av melding
Eg klarer berre å finne 17:

Prionace glauca [blåhai]
Galeus melastomus [hågjel]
Scyliorhinus canicula [småflekket rødhai, småflekka raudhai]
Scyliorhinus stellaris [storflekket rødhai, storflekka raudhai]
Galeorhinus galeus [gråhai]
Mustelus asterias [hvitflekket glatthai, kvitflekka glatthai]
Chlamydoselachus anguineus [kragehai]
Hexanchus griseus [kamtannhai]
Alopias vulpinus [revehai]
Cetorhinus maximus [brugde]
Isurus oxyrinchus [makrellhai]
Lamna nasus [håbrann]
Deania calcea [gråhå]
Dalatias licha [spansk håkjerring]
Etmopterus spinax [svarthå]
Somniosus microcephalus [håkjerring]
Squalus acanthias [pigghå]

Dette er funne i artsnavnebasen på artsdatabanken.no. Her finn ein at det er 13 familiar. Men ulike kjelder har ulik oppfatning om kva ein famile er, eller kven som tilhøyrer desse. Difor kan det vera ulikt antal familiar i ulike kjelder.

Når det gjeld sprikande artsantal, kan det vera at til dømes helhoder (havmus) og havenglar er med, då blir det plutseleg to ekstra. Men så lenge det ikkje foreligg lister, er det ikkje lett å vite kva dei meiner. Personleg vil ikkje eg kalle desse for haiar, for då bør også skater og rokker kallast hai.

Arve
Gå til toppen av siden

Flintheart
Aktiv deltaker

52 Posts

Skrevet - 21/09/2010 :  02:19:37  Vis profil Send Flintheart a Private Message  Svar med kopi av melding
Tusen takk!
Gå til toppen av siden

herring
Biolog

681 Posts

Skrevet - 21/09/2010 :  14:52:56  Vis profil Send herring a Private Message  Svar med kopi av melding
Tipper at havengel er regnet med da blir det 18 arter. Den er jo ikke truffet på så ofte i norske farvann.

På engelsk heter den angelshark

Gå til toppen av siden

bierdna
Aktiv deltaker

161 Posts

Skrevet - 21/09/2010 :  18:04:20  Vis profil  Besøk bierdnas hjemmeside Send bierdna a Private Message  Svar med kopi av melding
...hmm...er det ikke de siste årene beskrevet 1-2 nye atrer Etmopteridae....svarhå lignende små haier på dypt vann....?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,22 sekunder. Snitz Forums 2000