Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Fuglenek
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

bar-bakke
Aktiv deltaker

19 Innlegg

Skrevet - 17/01/2011 :  12:32:56  Vis profil Send bar-bakke a Private Message  Svar med kopi av melding
For tredje år på rad har jeg fått fuglenek som ingen fugler vil ha. Jeg har tidligere hørt at fuglene ikke liker nek som har vært plastpakket, så jeg sørget for at de jeg kjøpte i år ikke var pakket på den måten. Men det er ingen forskjell. Kornet ser det ikke ut til å være noe i veien med. Jeg ristet av litt i en blomsterpotte. Det spirte etter to dager, og blir nå brukt som "kattegress". Her er massevis av forskjellige fugler, og solsikkefrø, brødbiter, frukt og hjemmelagde meiseboller går ned på høykant. Fuglenekene er like urørte. Kan det være så galt at de er sprøytet med et eller annet?

Fuglemateren min (Klikk for å se et større bilde)

hotr
Biolog

6066 Posts

Skrevet - 17/01/2011 :  12:39:55  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
De nekene jeg kjøpte (plantasjen, uinnpakket) går ned på høykant (gulspurv).
Andre fugler som gråspurv og pilfink ser ut til å foretrekke frøene på bakken.

hotr
Gå til toppen av siden

bar-bakke
Aktiv deltaker

19 Posts

Skrevet - 17/01/2011 :  13:05:58  Vis profil Send bar-bakke a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg bor høyt til fjells og her er det ingen spurver. Kanskje de fuglene som er her, mest meiser, ikke kjenner til havre? Det hender jeg kjøper "Villfugl-blanding", da blir kun solsikkefrøene spist, resten ligger igjen.
Gå til toppen av siden

Don Martin
Aktiv deltaker

722 Posts

Skrevet - 17/01/2011 :  13:08:57  Vis profil  Besøk Don Martins hjemmeside Send Don Martin a Private Message  Svar med kopi av melding
Som hotr skriver er gulspurv en typisk "nek-fugl". Dvs såvidt jeg vet er det den eneste som har havre som favoritt. Pilfink og gråspurv og sikkert andre spiser havre, men foretrekker oftest annen mat hvis det er tilgjengelig. Dvs pilfink synes jeg er vanligere på steder jeg forer med havre, men jeg er usikker på sammenhengen. Så hvis du ikke har noe særlig gulspurv i området du bor, forblir nekene gjerne tomme. Gulspurv finner du stort sett i åpne områder, gjerne med kornproduksjonm, eller villastrøk der det fores vinterstid.

Av og til ser jeg julekortaktige bilder med dompap i fuglenek. Gjerne som reklame for julenek. Det er villedende markedsføring. Jeg har ihvertfall aldri sett dompap der.

John Martin
Gå til toppen av siden

Øystein F
Aktiv deltaker

2930 Posts

Skrevet - 17/01/2011 :  21:16:52  Vis profil Send Øystein F a Private Message  Svar med kopi av melding
Når det gjeld småfugl og havre har det skjedd noko. I min barndom (det er sanneleg tale om 60-talet) blei det kjøpt inn havre i sekkevis for fugleforing. Der var alle saman flittige gjester, meiser og dompap og ein og annan gulspurv. Solsikke fekk fuglane berre til jul. Slik var det såvidt på 70-talet også, men så var det slutt.

No har desse småfuglane vent seg på solsikke. Blir dei bydd berre havre, så drar dei over til naboen. Bortsett frå gulspurven som truleg ikkje klarer å få av solsikkeskalet. Rødstrupa har vel også problem, men den går på bakken og finn seg rusk etter dei andre i alle fall, så den er ikkje avhengig av havre, men av andre fuglar. Det gjeld vel gjerne gjerdesmett og nokre andre utvalde også.

For min eigen del legg eg i litt havre i lag med solsikka. I tilfelle det dukkar opp nokre gulspurvar. Det ville vere synd om dei ikkje fann noko om dei kom. Men det held rikeleg med si spiseskje havre til ein liter med solsikke på foringsplassen hos meg.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,22 sekunder. Snitz Forums 2000