Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Hovedside | Brukerprofil | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Ønsker faglig innspill på Wiki artikkel
 Forum låst
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

amdb73
Aktiv deltaker

4073 Innlegg

Skrevet - 26/03/2011 :  09:00:12  Vis profil Send amdb73 a Private Message
Hei!
Hadde vært glad, om noen kunne gitt noen innspill eller komentarer på en Wikipedia artikkel. Eller du kan jo redigere selv. Jeg har lagd om "svovelveis/svovelsymre".
http://no.wikipedia.org/wiki/Svovelveis

På forhånd takk!

(Klikk for å se et større bilde)

janw
Biolog

10582 Posts

Skrevet - 26/03/2011 :  10:32:58  Vis profil Send janw a Private Message
Jeg er ganske skeptisk til å gi en slik "artsstatus" til tilfeldige, ikke-reproduserende hybrider. Og eget navn, opplysninger om utbredelse etc er jo nettopp noe som gir den en slik "artsstatus".

Denne hybriden eksisterer bare på individnivå (men siden både hvitveis og gulveis er klondannende arter, betyr det at hybriden kan vokse seg ganske stor og dekke flere kvadratmetre). Men det er ingenting som tyder på at hybriden har egne populasjoner, dvs. at den reproduserer som hybrid. Dermed har den heller ikke noe selvstendig utbredelsesareal. Slike hybrider bør etter mitt skjønn ikke ha norske navn annet enn helt uformelt, på fleip. Det er da også som en fleip jeg oppfatter disse navnene - forøvrig er min favoritt verken svovelveis eller midtveis, men halvveis.

En annen ting er at norske artsnavn i våre dager utelukkende skal gis av Artsdatabankens navnekomiteer. Etter at dette trådte i kraft, bør ingen norske navn som ikke har vært gjennom behandling hos Artsdatabanken publiseres på en måte som antyder en slags offisiell status for navnet. Og en leksikonartikkel må jo kunne tolkes som en slik offisiell status. Ingen private initiativ basert på privat foretrukne navn bør skje.

Jeg vil derfor oppfordre deg til å trekke artikkelen i denne formen. Jeg vet at dette kan høres snerpete og slikt, men jeg mener det. Her er det problem med både om slike hybrider skal ha norsk navn, hvilket navn denne hybriden i så fall skal ha og hvilken instans som skal gi norske navn.

Redigert av - janw den 26/03/2011 10:34:09
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

4073 Posts

Skrevet - 26/03/2011 :  10:38:31  Vis profil Send amdb73 a Private Message
Navnet svovelveis tok jeg fra Gyldendals flora, riktig nok gjort om -symre til -veis.
Dette er (evt. var) min første Wikipedia artikkel.

Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10582 Posts

Skrevet - 26/03/2011 :  10:41:32  Vis profil Send janw a Private Message
Kjempebra med wikipedia-artikkel, amdb73, ikke misforstå meg! Absolutt prisverdig at noen tar initiativ til å skrive norske wikipedia-artikler, så det er helt flott!

Jeg bare er helt bestemt på at vi i våre dager aktivt bør støtte opp under Artsdatabankens status som navngiver (og dermed blir en eldre artikkel i Gyldendal ikke annet enn en historisk kilde). Vi har nå endelig kommet over situasjonen der hver botaniker er sin egen småkonge som dyrker sine egne plantenavn. La oss ikke rive ned det igjen...
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

4073 Posts

Skrevet - 26/03/2011 :  10:47:50  Vis profil Send amdb73 a Private Message
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av janw

Kjempebra med wikipedia-artikkel, amdb73, ikke misforstå meg! Absolutt prisverdig at noen tar initiativ til å skrive norske wikipedia-artikler, så det er helt flott!

Jeg bare er helt bestemt på at vi i våre dager aktivt bør støtte opp under Artsdatabankens status som navngiver (og dermed blir en eldre artikkel i Gyldendal ikke annet enn en historisk kilde). Vi har nå endelig kommet over situasjonen der hver botaniker er sin egen småkonge som dyrker sine egne plantenavn. La oss ikke rive ned det igjen...

Oki Doki

Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

4073 Posts

Skrevet - 26/03/2011 :  11:04:57  Vis profil Send amdb73 a Private Message
Nå har jeg begjæret "hurtigsletting".

Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10582 Posts

Skrevet - 26/03/2011 :  11:05:05  Vis profil Send janw a Private Message
Men kanskje vi burde ta en dugnad og skrive gode wiki-artikler om norske planteslekter, med oversikt over artene? Hadde i grunn vært veldig moro...
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

4073 Posts

Skrevet - 26/03/2011 :  11:10:01  Vis profil Send amdb73 a Private Message
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av janw

Men kanskje vi burde ta en dugnad og skrive gode wiki-artikler om norske planteslekter, med oversikt over artene? Hadde i grunn vært veldig moro...

Og evt. rette opp faktafeil i artikler. I natt rettet jeg bla. selsnepe, den som er interessert kan sjekke i historie "loggen".

Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3218 Posts

Skrevet - 26/03/2011 :  11:54:12  Vis profil Send kjellms a Private Message
Vet ikke helt. Jeg ser liksom ikke de store innvendingene mot å gi hybrider egne navn. Mange arter har jo svært lange artsnavn og da blir det å nevne hybridene ofte tungvint f. eks. bergrørkvein x vanleg smårøyrkvein. Hadde jo vært fint å bare kunne kalle den elverørkvein om den danner store bestander.

Og skal vi bruke Wiki så kan gjerne artiklene gjerne være lengre og mer detaljerte. Med referanser selvfølgelig.

Redigert av - kjellms den 26/03/2011 12:02:03
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10582 Posts

Skrevet - 26/03/2011 :  14:09:52  Vis profil Send janw a Private Message
Mitt hovedpoeng er likevel at all navngiving bør gå gjennom Artsdatabankens kanaler. Vi har alle (jeg også) gitt opp svært mange kjepphester i denne navneprosessen, og ingen er tjent med at vi river ned dette byggverket nå.
Gå til toppen av siden

kjellms
Aktiv deltaker

3218 Posts

Skrevet - 26/03/2011 :  14:19:20  Vis profil Send kjellms a Private Message
Klart vi må ha organer og institusjoner for dette
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

9543 Posts

Skrevet - 26/03/2011 :  15:18:27  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message
Finn Wischmann har et morsomt, uoffisielt navn på denne anemone-hybriden: "halvveis"!
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

4073 Posts

Skrevet - 26/03/2011 :  15:32:47  Vis profil Send amdb73 a Private Message
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av klaush

Finn Wischmann har et morsomt, uoffisielt navn på denne anemone-hybriden: "halvveis"!

Den har jeg med i artiklen jeg skrev, har/hadde også med mellomveis, smørveis og svovelveis (som jeg kalte artikkelen etter).

Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

4073 Posts

Skrevet - 27/03/2011 :  17:14:19  Vis profil Send amdb73 a Private Message
De som har mening/argumentasjon anngående bevaring/sletting her (deriblandt meg jeg støtter Jans forslag om å slette), kom gjerne til Wikipedia siden og diskutter sletting. Jeg har intrykk, at det begynner å "hagle" inn spørsmål!

Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

4073 Posts

Skrevet - 27/03/2011 :  21:47:31  Vis profil Send amdb73 a Private Message
Savner fortsatt argumenter fra tungvektere. Gjerne i Wikipedia diskusjonen nevnt i posten ovenfor. Til nå er det kun jeg og en til som støtter sletting. Hadde vært fint å få argumenter fra Jan og Klaus spesiellt. Så jeg slipper "å stå på barrikaden" alene.

Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10582 Posts

Skrevet - 27/03/2011 :  22:52:59  Vis profil Send janw a Private Message
Jeg har nå forsøkt å registrere meg på Wikipedia, men er ikke sikker på om jeg får til å poste noe der.
Gå til toppen av siden

nfoto
Biolog

3964 Posts

Skrevet - 27/03/2011 :  23:49:52  Vis profil  Besøk nfotos hjemmeside Send nfoto a Private Message
Jeg skal ikke blande meg i Wikipedia-diskusjonen som sådan, bare noe betraktninger om hybrider, Anemone nemorosa x ranunculoides og andre.

Denne hybriden er velsignet med binærnavn Anemone x lipsiensis, så helt sporadisk kan den vel ikke være? Plantene har vegetativ formering og det alene tilsier en betydelig mulighet for selvstendig utbredelsesareal. Riktignok ikke i samme grad som f.eks. tilfellet er for hybrider innenfor f.eks. Potamogeton, hvor hybridisering er ganske vanlig og flere av hybridene har selvstendig utbredelse (f.eks. P. x sparganifolius, P. x nitens og P. x zizii). Disse hybridene er stort sett sterile, i likhet med symren vi diskuterer. Jeg så gjerne at det var egne norske navn som kunne brukes sammen med, eller til erstatning for, de binære navnene som allerede foreligger. Dessuten er det et faktum at noen av hybridene er såpass "sære" i utseendet at de av og til behandles som selvstendige arter.

Tilbake til symren. Jeg synes "halvveis" er en svært vellykket og morsom ordlek - for botanikere. Enig med Jan at det ikke er opp til den enkelte å sette et offisielt navn på taksonet. En såpass spesiell plante fortjener et norsk navn etter min mening. Så ballen spilles over til rette offisielle kanaler.

Hvor intermediær symrehybriden er gjenstår å se. UV-signaturene på foreldreartene er nemlig svært ulike. Jeg har satt opp UV-opptak av hybriden i mai nå i år, for å få avklaring i dette spørsmålet. Kanskje er det noe midt i mellom, kanskje noe helt for seg selv. Svaret kommer om ikke så lenge.
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

4073 Posts

Skrevet - 28/03/2011 :  00:17:53  Vis profil Send amdb73 a Private Message
Får du logget deg inn? Hvis du får det, så kan du gå til linken på den øverste posten (svovelveis artikkelelen). Nesten øverst har du en rosa markert "rubrikk/firkant" (er usikker på hva som er det rette ordet ), der det står
Kopi av melding:
Denne siden har blitt foreslått slettet, og du kan delta i meningsutvekslingen om mulig sletting på Wikipedia:Sletting/Svovelveis. Det er noe kontrovers om denne artikkelen, se http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=23002
der den uthevede teksten er linken (som du (har) sikkert skjønn(t)er).
Hvis du ikke får logget deg inn, kan du delta alikevel. Men istedet for brukernavn, blir din IP-adresse lagt til. Da er det greit om du signerer med navbet ditt.
Men husk da har enhvær pøbel som slenger innom. Får tillgang på ditt navn og IP-adresse. Noe som senere kan gi kvalme senere, hvis riktig type med nok "eder og galle" kommer.

Noe som du/ mange av dere sikkert skjønner!

Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

4073 Posts

Skrevet - 28/03/2011 :  00:49:27  Vis profil Send amdb73 a Private Message
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av nfoto

Jeg skal ikke blande meg i Wikipedia-diskusjonen som sådan, bare noe betraktninger om hybrider, Anemone nemorosa x ranunculoides og andre.

Denne hybriden er velsignet med binærnavn Anemone x lipsiensis, så helt sporadisk kan den vel ikke være?
Dette navnet har jeg kunn sett i den engelske Wikipediaen, den er kansjke også andre steder. Men jeg vil ikke satse kun på en annen wikipediaside, som kild til et latinsk navn
Kopi av melding:

Plantene har vegetativ formering og det alene tilsier en betydelig mulighet for selvstendig utbredelsesareal. Riktignok ikke i samme grad som f.eks. tilfellet er for hybrider innenfor f.eks. Potamogeton, hvor hybridisering er ganske vanlig og flere av hybridene har selvstendig utbredelse (f.eks. P. x sparganifolius, P. x nitens og P. x zizii). Disse hybridene er stort sett sterile, i likhet med symren vi diskuterer.
Uten jeg har kunnskap. Men har disse hybridene problemer, med å formere seg vegetativt i samme dam eller vassdrag? For Jan nevnte noe om egenskapen til å formere seg videre av egen hjelp (som du sikkert har sett).
Kopi av melding:

Jeg så gjerne at det var egne norske navn som kunne brukes sammen med, eller til erstatning for, de binære navnene som allerede foreligger. Dessuten er det et faktum at noen av hybridene er såpass "sære" i utseendet at de av og til behandles som selvstendige arter.

Tilbake til symren. Jeg synes "halvveis" er en svært vellykket og morsom ordlek - for botanikere. Enig med Jan at det ikke er opp til den enkelte å sette et offisielt navn på taksonet. En såpass spesiell plante fortjener et norsk navn etter min mening. Så ballen spilles over til rette offisielle kanaler.

Hvor intermediær symrehybriden er gjenstår å se. UV-signaturene på foreldreartene er nemlig svært ulike. Jeg har satt opp UV-opptak av hybriden i mai nå i år, for å få avklaring i dette spørsmålet. Kanskje er det noe midt i mellom, kanskje noe helt for seg selv. Svaret kommer om ikke så lenge.

Som nevnt tiligere i en annen post, klør jeg litt om å få bli med deg, som en mulig "kjent-mann" og mulig lære litt fototeknikker osv. Hvis interesse, kan jeg også vise deg andre mulig interessante ting i omerådet også.

Redigert av - amdb73 den 28/03/2011 00:51:44
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

10094 Posts

Skrevet - 28/03/2011 :  09:14:06  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message
Et forslag til kompromiss i navnestriden...

Navn oppstår fordi noen har behov for å skjeldne mellom begreper. I dette tilfelle en hybrid som er såpass vanlig og vekstvillig at noen vil ha navn på den. At det ikke er uproblematisk å forbeholde artsbegrepet til enheter med kjønnet formering, lar vi ligge.

Mitt forslag til løsning på slike problem baserer seg på praksisen for latinske navn. Der knyttes navnet til den første gyldige beskrivelsen.

Slik burde det også være med norske navn, så kan navnekomiteen strø sand på navnet.

Her synes det som om svovelsymre Gyldendal er det nynorske ordet, og svovelveis amdb73 gjelder i bokmål. Halvveis Wischmann har alderen på sin side, men må forkastes fordi det (med hensikt) ikke er entydig.

AA
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

4073 Posts

Skrevet - 28/03/2011 :  10:08:03  Vis profil Send amdb73 a Private Message
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Limnoan

Et forslag til kompromiss i navnestriden...

Navn oppstår fordi noen har behov for å skjeldne mellom begreper. I dette tilfelle en hybrid som er såpass vanlig og vekstvillig at noen vil ha navn på den. At det ikke er uproblematisk å forbeholde artsbegrepet til enheter med kjønnet formering, lar vi ligge.

Mitt forslag til løsning på slike problem baserer seg på praksisen for latinske navn. Der knyttes navnet til den første gyldige beskrivelsen.

Slik burde det også være med norske navn, så kan navnekomiteen strø sand på navnet.

Her synes det som om svovelsymre Gyldendal er det nynorske ordet, og svovelveis amdb73 gjelder i bokmål. Halvveis Wischmann har alderen på sin side, men må forkastes fordi det (med hensikt) ikke er entydig.

AA

I så tilfelle mener jeg, at artikelen bør flyttes under A. nemorosa x ranunculoides. Og poengtere om at de norske navnene ikke er offisielle. Også kanskje også legge til problemstillingen anngående artsdatabankens navnkomite(er).

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Forum låst
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,2 sekunder. Snitz Forums 2000