Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerker | Private meldinger | Hva skjer | Alle fotoalbum | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Hjort og Rådyr - hvordan se forskjeld
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Fludium
Aktiv deltaker

38 Innlegg

Skrevet - 11/10/2006 :  10:41:02  Vis profil Send Fludium a Private Message  Svar med kopi av melding
Hjort og rådyr - hvordan se forskjeld

Hei,
jeg har undersøkt litt på nette om disse to, men har ikke helt kart for meg hvordan jeg skiller disse to typene fra hverandre på BILDER.

jeg klarer å se en elg og reinsdyr, men Hjort og Rådyr sliter jeg med.
vet at Rådyr er mindre, men sliter for det.

Mvh.
Fludium

Triturus
Biolog

742 Posts

Skrevet - 11/10/2006 :  14:37:21  Vis profil  Besøk Trituruss hjemmeside  Klikk for å se Triturus's MSN Messenger adresse Send Triturus a Private Message  Svar med kopi av melding
Rådyr:

[URL=http://img149.imageshack.us/my.php?image=capreolusbv4.jpg][/URL]
Kort hals, korte bein

Hjort:
[URL=http://img209.imageshack.us/my.php?image=elaphus1li2.jpg][/URL]
Lengre hals (spesielt hunndyret), og kraftigere bygd. Mer avlangt ansikt.

Jo flere bilder du ser, jo lettere blir det. Det hjelper selvsagt enda bedre å se dem i naturen.

God created us all to be just like him. So if we're dumb, then God is dumb.
Gå til toppen av siden

Chironomus
Biolog

266 Posts

Skrevet - 11/10/2006 :  14:40:13  Vis profil Send Chironomus a Private Message  Svar med kopi av melding
Du ser forskjell på at hjort har ei tynn mørk stripe på manken og bakover på ryggen, det har ikkje rådyret. Akterspeilet (den lyse delen på rompa) til rådyret er heilt kvit. Hjort er gulaktig. Dette tykkjer eg er den beste måten å sjå forskjell på, i alle fall.

Arve
Gå til toppen av siden

Fludium
Aktiv deltaker

38 Posts

Skrevet - 11/10/2006 :  18:00:49  Vis profil Send Fludium a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja dette er bra.

Nå regner jeg med at jeg vil klare artsprøven i morgen. det er sånne småting man lærer etterhver, som det ikke bestandig er like lett å oppdage selv.

Det er som når jeg prøvde å se forskejld på engsnelle og skogssnelle så så jeg ikke noe markert forskjeld med det første på bilder (ikke alt for gode bilder), men når jeg leset om de, så var det ikke noe problem å skille disse. samme med at røyskatten har fargeskille på hale tuppen og mår ikke har det.

Takker for svarene.

Mvh.
Fludium
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,17 sekunder. Snitz Forums 2000