Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om sopp
 Bjørkeved og sort / hvit sopp
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wintergirl
Aktiv deltaker

12 Innlegg

Skrevet - 14/12/2011 :  18:52:11  Vis profil Send Wintergirl a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei!

Vet ikke om dette er riktig forum for å spørre om dette, men jeg prøver allikevel :).

Har en del bjørkeved i kjelleren som er kjøpt for 1 og 2 år siden. Jeg tror den var og er ganske tørr, men allikevel har jeg oppdaget at det er noen svarte flekker på ganske mange kubber. Noen har også noe hvitt pulverisert bellegg på seg. Dette har jeg sett noen av kubbene har kommet med når jeg har lempa det inn i kjelleren, gjerne da på endeved. En kubbe jeg har oppe nå har hvitt pulverbelegg utenpå nevern/barken. De sorte prikkene er gjerne på selve kubben, altså ikke på endeveden.

Det jeg lurer på er om det er dumt å dra dette opp i leiligheten, om soppen kan spre seg hvis det faller av litt soppsporer og slikt på vei bort til ovnen? Og om det er farlig å fyre med dette i lukket ovn? Har sett flere steder på nettet at det frarådet å bruke muggen ved, men vet ikke hvor grensa går for muggen ved og om det er normalt at det er noen slike fargeflekker i de fleste partier med ved? Antar også at det frarådes fordi da veden antas å være fuktig, men det tror jeg ikke denne var ved levering eller er nå. Syns det er synd å kaste veden dersom den ikke er noe skadelig, og håper derfor noen eksperter der ute kan svare meg på disse spørsmålene :).

Tusen takk for hjelpen.

Limnoan
Biolog

7326 Posts

Skrevet - 15/12/2011 :  09:58:12  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg er ingen ekspert, men når veden brenner forsvinner soppen.

De aller fleste sopper har bare en eller noen få underlag de vokser på, så jeg tror ikke det er stor fare for smitte.

Bortsett fra at det er dumt og uøkonomisk å fyre med rå ved, ser jeg ingen fare ved å brenne muggen ved. Hvis temperaturen i forbrenningen er god, vil eventuelle giftstoffer forbrennes.

En annen sak er at en kan bli utsatt for muggsporer når en handterer slik ved. Men, den risken er like stor om en brenner eller bærer ut veden.

AA
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,25 sekunder. Snitz Forums 2000