Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Encellede organismer
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

TaMmIzZ
Aktiv deltaker

12 Innlegg

Skrevet - 18/10/2006 :  19:13:25  Vis profil Send TaMmIzZ a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg trenger desperat hjelp til et lite mini prosjekt.
Går på VK1, eller vg2, jeg vet ikke hva det heter nå ettersom politikerne endrer på alt.
Men back to the point.

Vi skal ha om encellede organismer, tøffeldyret I biologien, og det som jeg lurte mest på er hva dere syns som biologer er det vi kaller for “morsomme fakta” ang dette temaet? Vi har en lærer som kalles for tørre tor, og jeg overdriver ikke når jeg sier at han er tørr… så har dere noe som kan brukes? Vanlig fakta er vanlig, for da bare bruker vi lærerbøker eller leksikon for å finne til de ulike faktastoffen etc…

Vær så snill? Finnes det noe som kan gjøre det temaet litt interessant? Du snakker med en jente som ikke har såå veldig lyst til å bare drive med planter ut dette året! Gleder meg heller til neste år, da det er snakk om noe annet innenfor biologien, som dyr og sånt…

Hilsen TaMmIzZ

Future Mrs; Depp, Bale, Bisbal & Scrat <3

klaush
Biolog

8555 Posts

Skrevet - 18/10/2006 :  23:07:03  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Et interessant aspekt ved tøffeldyr er deres ufattelige kompleksitet til å bare være ei eneste celle. Denne cella skal utføre alle funksjoner som flercellete dyr utfører. Blant annet spise, fordøye, avgi ekskrementer, ha sirkulasjons- og ekskresjonssystem, svømme (ved hjelp av flimmerhår), osv. osv. Faktisk er det nesten mer komplekst enn de enkleste flercellete dyr.

I nyere systematikk er tøffeldyr forresten ikke noe dyr, men settes - sammen med sine slektninger, de øvrige flimmerdyra (Ciliophora) - i et eget rike, alveolatriket (Alveolata). Til dette riket hører også fureflagellatene (Dinoflagellata) som oftest opptrer som alger (med kliroplaster) og sporedyra (Apicomplexa), parasittiske "dyr" (eller riktigere alger uten klorofyll, fordi de har plastid) hvor bl.a. malariaparasittene hører hjemme.

Vet ikke om "tørre tor" kjenner til dette. I så fall vet du noe mer enn ham nå!

Gå til toppen av siden

TaMmIzZ
Aktiv deltaker

12 Posts

Skrevet - 19/10/2006 :  12:48:48  Vis profil Send TaMmIzZ a Private Message  Svar med kopi av melding
Har spurt ham, og fikk dette som svar: Hæ?

Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 19/10/2006 :  13:59:07  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Hmmm TaMmIzZ (første mail, siste avsnitt)... Botanikeren sier: Ikke mobb kameraten min!
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

8555 Posts

Skrevet - 19/10/2006 :  15:48:10  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Jans kommentar tiltredes av meg også!
Gå til toppen av siden

TaMmIzZ
Aktiv deltaker

12 Posts

Skrevet - 19/10/2006 :  17:05:10  Vis profil Send TaMmIzZ a Private Message  Svar med kopi av melding
Haha,,,ikke vondt ment ang plantelivet, det er bare at når det tar læreren 45 min å forklare forskjellen på lav og mose, da blir det temaet temmelig gørr... Så jeg skylder på tørre tor...

Er selv i slekt med plantelivet da etternavnet mitt er furu på latin.

Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 19/10/2006 :  17:08:41  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Det var litt vel mye tid på en ganske innlysende forskjell.
Furu på latin er Pinus. Det var et fengende etternavn!
Gå til toppen av siden

vulgaris
Deltaker

9 Posts

Skrevet - 19/10/2006 :  17:57:25  Vis profil Send vulgaris a Private Message  Svar med kopi av melding
Her hvertfall en link du kanskje kan bruke:
http://www.ucmp.berkeley.edu/protista/ciliata.html
Gå til toppen av siden

TaMmIzZ
Aktiv deltaker

12 Posts

Skrevet - 20/10/2006 :  11:45:26  Vis profil Send TaMmIzZ a Private Message  Svar med kopi av melding
tAKK FOR DEN, OG etternavnet et omformewt til pino:P

Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 20/10/2006 :  12:16:47  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Pino gjør nytten, det. Furu er for øvrig også et norsk etternavn.
Her er en wikipedia-artikkel om alveolatene: http://en.wikipedia.org/wiki/Alveolata
Her opprettholdes riktignok den overordnete gruppen Protista, skjønt de elegant hopper over å kalle det et rike.
Du kan følge lenker oppover til protistene, og nedover til flimmerdyr (Ciliata), dinoflagellater og sporedyr (Apicomplexa).
Ellers så har Klaus nylig avsluttet en ganske lang artikkelserie i bladet Blyttia om moderne systematikk (og Klaus heter Høiland, hvis du skulle finne på å bestille det på biblioteker etc).
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

8555 Posts

Skrevet - 20/10/2006 :  16:32:40  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Eller du kan gå inn på "Reisen til Livets Tre" og studere part 3: http://www.bio.uio.no/skolelaboratoriet/db03-undervisning/internet/html/nr000041.html

Dette forlanger imidlertid bredbånd og en av de nyere versjonene av PowerPoint, ellers går det treigt og ikke feilfritt. En del av de strengeste brannveggene vil alltid gi skeptiske tilbakemeldinger, men det er garantert virusfritt (unntatt omtalen av HIV, koppevirus og rabiesvirus i del 2 da).

Jan: Hva vil du si; koppevirus eller koppervirus? Jeg har sett begge staveformer. Det siste får meg imidlertid til å tenke på metallet kopper, analogt med tinnpest.
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 20/10/2006 :  20:06:14  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg vil absolutt si koppevirus og koppevaksine. Kopper (sjukdommen) er jo formelt en flertallsform, og flertallsformer brukes ikke i slike sammensatte ord. "Koppervaksine" ville være som å si "elgerjakt" - man jakter jo ikke bare på én elg. Bare at det ikke skjærer fullt så ille i øret, fordi flertalls-følelsen ved "kopper" omtrent er borte.

Dessuten har du rett i metall-assosiasjonen, den gjør det ekstra umulig.
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 20/10/2006 :  20:09:16  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Skjønt graver vi enda lengre, så er ikke kopper noen flertallsform - den er jo en tabu-omskriving av "pokker". Men vekslingen koppe- kopper indikerer at den nok har vært innom en flertalls-fortolking i alle fall... Ikke noe lett tilfelle dette.
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 24/10/2006 :  11:47:27  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg rota visst - det er "pokker" som er en tabu-omskriving av "kopper"! Og "kopper" ER en flertallsform!
Utrulig hva noen dagers standby-arbeid i underbevisstheten kan rydde opp i...
Gå til toppen av siden

TaMmIzZ
Aktiv deltaker

12 Posts

Skrevet - 09/01/2007 :  14:31:30  Vis profil Send TaMmIzZ a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei igjen.
Nå skal vi jobbe med dette igjen, og jeg trenger svar på noe som vi skal jobbe videre med senere dette skoleåret.
Mitt spørsmål er da dette: HVordan er gruppen encellede organismer generelt? (Kan dere gi eksempler?)
Og hvilken rolle spiller de i et økosystem? i forhold til næringskjeden?

håper på svar, hilsen TaMmIzZ

Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

8555 Posts

Skrevet - 10/01/2007 :  11:25:30  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Encellete organismer er et veldig vidt begrep og spenner fra bakterier til gjærsopp, encellete planktonalger, encellete dyreplankton osv. Med andre ord, nesten enhver økologisk nisje kan tas opp av encellete organismer. Den nisjen som kanskje er mest typisk for encellete organismer er planteplankton, dvs. frittflytende encellete alger (f.eks. kiselalger, fureflagellater, gullalger, encellete grønnalger), som står for hoved-primærproduksjonen i alle vann-økosystem. Dyreplankton består derimot av både encellete (flimmerdyr, radiolarer, foraminiferer, soldyr) og flercellete (dafnier, hoppekreps, hjuldyr, diverse insektlarver) organismer.

Fint om du kunne spesifisere spørsmålet noe mer.
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 10/01/2007 :  11:35:10  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Dessuten er det jo en mengde encellete organismer som er parasitter/patogener.
Og blant bakteriene er det viktige nisjer som tar seg av ulike kjemiske prosesser i jordsmonn, vann og luft, og dermed bidrar til elementsyklusene.
Videre er det encellete organismer som er symbionter med makroskopiske organismer, dette gjelder både mikroorganismer som driver med fotosyntese og mikroorganismer som driver med nitrogenfiksering.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,17 sekunder. Snitz Forums 2000