| Forfatter |
Emne  |
|
|
saniii
Deltaker
1 Innlegg
|
Skrevet - 02/05/2012 : 16:51:53
|
Hei! Skal ha tentamen i morgen og driver å ser igjennom eksamensoppgaver, men det er en del jeg ikke får til, så om noen kan hjelpe meg er jeg evig takknemmelig :D
Fotosyntese Kva skjer idet lysenergi blir absorbert i eit reaksjonssenter? O A Det blir danna ATP frå energien som blir absorbert. O B Karbon blir fiksert i Calvins syklus. O C Elektron blir overførte frå NADPH. O D Eit elektron blir eksitert.
Her er jeg ikke helt sikker, for jeg synst egentlig ingen stemmer med det jeg har lært. ATP blir jo dannet, men det er v.h.a. energi fra fotosystem 2 og ikke 1. Karbon blir jo fiksert i Calvinsyklus, men Calvinsyklusen er jo den lysuavhengige delen,og da stemmer vel ikke det? NADPH får elektroner, og i følge boken min er det to elektroner som blir eksiterte i klorofyllet, og ikke ett.
Celleanding Kvifor er alkoholgjæring viktig for celler? O A Det kan skje utan tilgang på oksygen. O B Det gir betre utnytting av oksygen. O C Oksygen blir tilbakedanna. O D NAD+ blir tilbakedanna.
Her vet jeg ikke hvem som er "viktigst" av A og D. Det kan skje uten oksygen, og nettopp fordi det skjer uten oksygen er det jo viktig at NAD+ blir tilbakedannet slik at reaksjonen kan fortsette.
34) Bioteknologi Kva for ein av desse DNA-sekvensane er mest sannsynleg gjenkjenningssekvens for eit (palindromisk) restriksjonsenzym? O A CTTAAG GAATTC O B GGUUAA CCAATT O C CGTAAT GCATTA O D TAAT ATTG Her vet jeg ikke hva jeg skal se etter ;s
Om noen kan gå inn her: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/V11/REA3002_Biologi_2_V11.pdf og forklare meg oppgave 10 hadde det vært fint, for der har jeg heller ingen anelse x)
Og hva betyr "gametar"? x)
|
|
|
Gotfred
Biolog

14 Posts |
Skrevet - 02/05/2012 : 19:48:04
|
Saniii Prøv å poste problemtillingen på Biologicafeen lenger ned, der finner du trolig noen som har svar. Btw gametar er gameter på nynorsk, altså sædceller og eggceller.
|
 |
|
|
Quentin
Aktiv deltaker

35 Posts |
Skrevet - 02/05/2012 : 23:30:01
|
Hei. Så vidt jeg har lært er det enkeltelektroner som blir eksitert av lys. Årsaken til at læreboka di viser at elektronpar blir eksitert sammen er kanskje fordi det trengs to elektroner for å redusere NADP+? (Skal ikke uttale meg for sikkert her). Når lys eksiterer et elektron i et pigment, går det opp til en høyere energitilstand. Når det faller ned igjen blir et annet elektron i et annet pigment samtidig eksitert. Etter hvert blir et elektron i et spesielt par av klorofyllmolekyler også eksitert, men istedenfor å falle tilbake igjen til grunntilstanden sin blir elektronet overført til en elektronakseptor. Jeg ville derfor gått for D her.
På celleåndingsspørsmålet ville jeg også gått for D, da det virker "mest" rett for meg. Glykolysen kan jo også foregå uten oksygen, selv om mangelen på NAD+ etter hvert gjør at den stopper opp. Dermed ville jeg sagt at det er regenereringen av NAD+ som er det viktigste.
På 34), legg merke til at sekvensene i A er palindromiske. CTTAAG er jo GAATTC baklengs. Det er slik gjennkjenningssekvenser for palindromiske restriksjonsenzym ser ut.
På 10), tenk etter på hva som skjer når protoner blir pumpet inn i intermembranområdet. [H+] øker i intermembranrommet, og synker i mitokondriets matriks. Hva medfører det for forholdet mellom pH i intermembranområdet og matriks når protoner ikke kan diffundere igjennom ATP-ase? |
Redigert av - Quentin den 02/05/2012 23:36:54 |
 |
|
|
taskekrabben
Aktiv deltaker

36 Posts |
Skrevet - 06/05/2012 : 23:58:28
|
fotosyntese: her er nok D riktig enkelt og greit :P Celleånding: Jeg ville sagt A siden jeg ikke er sikker på om gjærcellene faktisk bruker NAD+ i sin aerobe celleånding, også fordi gjærceller ofte er i et miljø uten O2 som vil bety at de ville dødd med en gang de ikke fikk O2. Bioteknologi: Jeg mener også at A riktig her (samme grunn) oppgave 10: Grafen som viser en økende pH-forskjell er riktig, altså A. Dette er fordi H+ pumpes ut, men kommer ikke tilbake gjennom ATP-syntsen slik at man får en lav pH utenfor Matrix, og en høy pH i Matrix.
|
 |
|
|
hotr
Biolog

4203 Posts |
Skrevet - 07/05/2012 : 22:48:56
|
Kopi av melding: Opprinnelig postet av taskekrabben
fotosyntese: her er nok D riktig enkelt og greit :P ja
Celleånding: Jeg ville sagt A siden jeg ikke er sikker på om gjærcellene faktisk bruker NAD+ i sin aerobe celleånding, også fordi gjærceller ofte er i et miljø uten O2 som vil bety at de ville dødd med en gang de ikke fikk O2. Nei. NAD+ trengs i glykolysen. Med tilgang til oksygen vil NAD+ dannes ved oksidasjon av NADH i den oksidative fosforyleringen, men uten oksygen må NAD+ gjendannes ved at NADH reduserer pyruvat. Forøvrig er "tilbakedanna" et tvetydig ord, det burde ha stått gjendannes.
Bioteknologi: Jeg mener også at A riktig her (samme grunn) Ja, palindrom = blir likt begge veier, dvs at du har samme basesekvens når du leser den ene DNA-strengen fra venstre mot høyre som når du leser den andre fra høyre mot venstre.
oppgave 10: Grafen som viser en økende pH-forskjell er riktig, altså A. Dette er fordi H+ pumpes ut, men kommer ikke tilbake gjennom ATP-syntsen slik at man får en lav pH utenfor Matrix, og en høy pH i Matrix. Ja, enig. Bra du skriver ATP-syntasen (nesten) og ikke ATP-ase fordi det er feil. ATP-aser overfører fosfatgrupper fra ATP til andre molekyler eller mellom andre molekyler, mens ATP-syntaser overfører fosfat til ADP og syntetiserer ATP.
hotr |
Redigert av - hotr den 07/05/2012 23:00:29 |
 |
|
|
taskekrabben
Aktiv deltaker

36 Posts |
Skrevet - 08/05/2012 : 15:50:45
|
| er fortsatt litt usikker på spørsmålet om celleånding. jeg forstår at D kan være riktig, men dette er jo bare nødvendig om man først er i oksygenfritt miljø (pga at elektrontransporten stopper opp slik at NADH ikke kan gjendannes). |
 |
|
|
hotr
Biolog

4203 Posts |
Skrevet - 08/05/2012 : 18:01:07
|
Det er riktig at alkoholgjering kan gå i oksygenfritt miljø, men det er enda viktigere at cellene får gjendannet NAD+ for ellers ville ikke glykolysen kunne gå i det hele tatt.
Glykolysen er i det store og hele felles for alle organismer enten de er aerobe eller anaerobe; prokaryoter eller eukaryoter.
I glykolysen er NAD+ nødvendig som oksydasjonsmiddel. Derfor må cellene skaffe seg det på den ene eller den andre måten.
Alkoholgjæring skjer ikke i alle organismer, men for de som har det er det den måten de gjendanner NAD+ på. Gjærsopp vil ofte foretrekke alkoholgjæring selv med oksygen tilstede.
Men jeg ser klart at A er et mulig og forsåvidt riktig alternativ.
hotr |
 |
|
|
taskekrabben
Aktiv deltaker

36 Posts |
Skrevet - 08/05/2012 : 21:40:00
|
| takk, da var jeg fornøyd :) |
 |
|