Jeg har sett mange miner på ulike blader, men dette er første gang jeg har sett slike "oppblåste" eikeblader. Etter hva jeg forstår velger småkryp ulike vertsplanter å legge eggene sine på. Vet man hvilke av dem som foretrekker eik, og eventuelt hvilket som blåser opp bladene på denne måten.. og hvordan i all verden får de det til?
De ser jo så like ut disse larvene som minérer, men her er i hvert fall de som befant seg under huden på eikebladet.
Vel jeg tenker at de gnager seg inn under det ytre "hud"laget (var det kuticula det kaltes?)...
...og så gjetter jeg at luften og varmen som dannes innenfor får dette laget til å løsne fra bladet.. tror ikke det har så mye med gass å gjøre egentlig...
Det kan vel også være at larvene spiser laget under den ytre huden og at det også får det til å sløsne ytterligere?
Larvene har det sikkert konge under det laget siden det er godt og varmt innenfor vil jeg tro og det kamuflerer/beskytter jo larvene til en viss grad også...
Det som forundrer meg er at f eks ospebladene ikke blåser seg opp på samme måte. Der dannes det jo bare små flate ganger/miner under det ytre hudlaget. Kanskje disse eikeminermøll-larvene spiser store områder rene i stedet for å lage ganger? Jeg kan ikke forstå annet enn at noe må forårsake at bladene blir slik som dette. Det var jo nærmest som å stikke hull på en ballong.