Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om biologi generelt!
 Hoppekreps
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sallma
Aktiv deltaker

10 Innlegg

Skrevet - 06/06/2012 :  17:06:11  Vis profil Send Sallma a Private Message  Svar med kopi av melding
Heisann!
jeg trenger hjelp med: forklare prosesser i cellene som forklarer på hvordan hoppekrepsen kan gjøre kroppen sin klar for en ny energiutladning mens den ligger og venter på neste byttedyret.

Det jeg vet er at det har noe med glykolysen ikke sant? jeg er litt usikker.. håper på svar!
takk på forhånd:)

Redigert av - Sallma den 06/06/2012 17:38:09

Limnoan
Biolog

6143 Posts

Skrevet - 06/06/2012 :  18:04:01  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Hvor har du funnet dette problemet? Jeg har aldri vært borti spørsmålet, men hvis du kan fortelle hvor det kommer fra, blir det kanskje lettere å finne svar...

Hvis musklene i hoppekreps arbeider anerobt, så er det i tilfelle snakk om å frigjøre ATP ved glykolyse. Etter det må cellene ha tilgang til oksygen for å kvitte seg med "avfallet" etter glykolysen.

AA
Gå til toppen av siden

Sallma
Aktiv deltaker

10 Posts

Skrevet - 06/06/2012 :  18:10:54  Vis profil Send Sallma a Private Message  Svar med kopi av melding
det er en eksamensoppgave som vi fikk fra skolen :)
Gå til toppen av siden

Sallma
Aktiv deltaker

10 Posts

Skrevet - 06/06/2012 :  18:20:02  Vis profil Send Sallma a Private Message  Svar med kopi av melding
så jeg skal bare fokrlare hvordan glykolysen blir spaltet hos hoppekrepsen?

Redigert av - Sallma den 06/06/2012 18:20:39
Gå til toppen av siden

Sallma
Aktiv deltaker

10 Posts

Skrevet - 06/06/2012 :  19:54:30  Vis profil Send Sallma a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei igjen! Tusen takk for hjelpen.
Jeg sliter med en eksamensoppgave:
Et annet problem er at fisk som rømmer, fører til ”genetisk forurensning” og reduserer
mangfoldet i de ville laksestammene.

a)Hvordan kan oppdrettslaksen redusere det genetiske mangfoldet i de ville laksestammene? Hvor kommer det genetiske mangfoldet fra? Hvilke prosesser kan øke eller minske dette mangfoldet?
Noen forslag?
jeg har svart på første oppgave delen, men den siste sliter jeg med :)
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

6143 Posts

Skrevet - 07/06/2012 :  18:20:53  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message  Svar med kopi av melding
Det med hoppekrepsen synes jeg det er umulig å svare på, så lenge jeg ikke vet hva dere har hatt i pensum. Svaret skjuler seg nok i lærestoffet...

Isolasjon fremmer genetisk mangfold. Stammene tilpasser seg sitt spesielle miljø.

Spredning kan true det genetiske mangfoldet, fordi en fremmed stamme kan fortrenge de lokale. (Dette er hovedproblemet med oppdrettsfisk, som er stammer tilpasset oppdrett, gjerne en genetiske mix.)

Uttynning/utdøing truer selvsagt også genetisk mangfold. Flaskehals-effekten.

AA
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,12 sekunder. Snitz Forums 2000