Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Svartflekksmyger
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Fotoboksen
ONPKN

1619 Innlegg

Skrevet - 08/06/2012 :  10:58:16  Vis profil  Besøk Fotoboksens hjemmeside Send Fotoboksen a Private Message  Svar med kopi av melding
I går var jeg så heldig å møte denne vakre smygeren i Prinsdalsenga. Etter hva jeg forstår må det være en svartflekksmyger, Carterocephalus silvicolus, som står oppført i rødlisten som NT. Er det en hann?

Prinsdal/Oslo (Klikk for å se et større bilde)

Prinsdal/Oslo (Klikk for å se et større bilde)

Prinsdal/Oslo 7 juni 2012.

Inger Johanne

olavk
Aktiv deltaker

855 Posts

Skrevet - 08/06/2012 :  11:01:04  Vis profil  Besøk olavks hjemmeside Send olavk a Private Message  Svar med kopi av melding
Korrekt. Nydelig sommerfugl, flott funn :-)

Fotoboksen
ONPKN

1619 Posts

Skrevet - 08/06/2012 :  11:40:29  Vis profil  Besøk Fotoboksens hjemmeside Send Fotoboksen a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for bekreftelsen Olav.

Jeg har etter hvert funnet en del rødlistede arter i Prinsdalsenga.. og utallige andre småkryp også selvsagt. Nå håper jeg at noen med nødvendig myndighet og kvalifikasjoner snart sørger for at enga blir ivaretatt på en forsvarlig måte. Det ville jo vært ille om denne "Edens hage" skulle gro igjen!!!

Inger Johanne
Gå til toppen av siden

olavk
Aktiv deltaker

855 Posts

Skrevet - 08/06/2012 :  12:05:22  Vis profil  Besøk olavks hjemmeside Send olavk a Private Message  Svar med kopi av melding
"Liker"

JRP
Aktiv deltaker

777 Posts

Skrevet - 08/06/2012 :  13:04:05  Vis profil Send JRP a Private Message  Svar med kopi av melding
Flott funn og fin art,Inger Johanne...
Gå til toppen av siden

Fotoboksen
ONPKN

1619 Posts

Skrevet - 08/06/2012 :  16:47:18  Vis profil  Besøk Fotoboksens hjemmeside Send Fotoboksen a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er bestandig spennende med disse småkrypene, og spesielt artig er det å finne en litt sjelden art.
Enga er ikke på sitt beste enda. Gleder meg derfor til mange fine dager der ute i løpet av sommeren.

Inger Johanne
Gå til toppen av siden

Nutte
Aktiv deltaker

126 Posts

Skrevet - 08/06/2012 :  20:44:30  Vis profil Send Nutte a Private Message  Svar med kopi av melding
Det slår meg gang på gang når jeg ser bildene dine, at ferien bør ikke kastes bort på ei hvit strand under palmetrær. Jeg vil heller til Prinsdal med fotoapparatet :-) Et spørsmål du muligens har svart på før: hva slags makroobjektiv bruker du?
Gå til toppen av siden

Fotoboksen
ONPKN

1619 Posts

Skrevet - 08/06/2012 :  20:56:29  Vis profil  Besøk Fotoboksens hjemmeside Send Fotoboksen a Private Message  Svar med kopi av melding
Så hyggelig sagt av deg Nutte! Tusen takk!!
For meg er Prinsdalsenga et alle tiders alternativ til strandlivet. Der er det aldri kjedelig.. i hvert fall ikke for oss som er interessert i småkryp. Selv blir jeg vel snart rotfast der ute.

Jeg bruker en Sigma 180mm macro, og er veeeeeldig fornøyd med den optikken!!

Inger Johanne
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,19 sekunder. Snitz Forums 2000