| Forfatter |
Emne  |
|
|
Bio-fan
Aktiv deltaker

34 Innlegg
|
Skrevet - 10/06/2012 : 13:10:48
|
Jeg vet at ved eksoterm reaksjon så avgis det varme/energi til omgivelsene (altså entalpiendringen er negativ), og at ved endoterm reasjon så absoberes energi/varme fra omgivelsene (entalpiendring positiv). Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor øker temperatur i en reaksjonsblanding ved eksoterme reaksjon og hvorfor den synker i endoterm?
Jeg tenker slik at ved f.eks eksoterm reaksjon så avgir reaktantene varme til omgivelsene skulle man da ike tro at reaksjonsblandingen ble kaldere?
Håper på svar raskest mulig pga at jeg har muntlig om ike lenge. Takk på forhånd=)
|
|
|
kjellms
Aktiv deltaker

1497 Posts |
Skrevet - 10/06/2012 : 13:33:47
|
| Hvis den skal avgi varme til omgivelsene må den jo først bli varmere! Ble det lettere? |
 |
|
|
amdb73
Aktiv deltaker

2510 Posts |
Skrevet - 10/06/2012 : 13:42:24
|
Det samme har du også med metrologen på TV; for å få vind blåser det luft fra et sted med høytrykk, til et sted med lavtrykk. Uten trykkforskjellene hadde jo heller luften ligget rolig. 
mvh Alf Marius |
 |
|
|
Bio-fan
Aktiv deltaker

34 Posts |
Skrevet - 10/06/2012 : 20:20:08
|
Jeg tenkte på en sånn mer kjemisk forklaring.
Slik jeg fortår det nå så er det slik at ved eksoterm reaksjon så starter man med reaktanter som er varme nok til å avgi varme til omgivelsene, mens ved endoterm reaksjon så er reaktantene kalde og tar imot varme. Vil det da si at vi tenker først og fremst på rekatantene her og ikke produktene. Fordi hvis det avgis varme ved eksoterm reaksjon så må jo reaktantene etterhvert bli kalde eller er det slik at vi helle tiden tilfører varme?
Det er noe her jeg ike skjønner helt. Jeg bare skjønner ikke hvordan reaksjonsbladingen kan fortsatt være varm når den avgir varme. |
Redigert av - Bio-fan den 10/06/2012 20:28:14 |
 |
|
|
kjellms
Aktiv deltaker

1497 Posts |
Skrevet - 10/06/2012 : 22:49:50
|
Idet bindingen frigir energi øker temperaturen. Det skjer så en overføring av kinetisk energi fra blandingen (systemet) til omgivelsene, det er strengt tatt denne overføringen av energi som er varme. I dagligtalen sier man det er varmere der den kinetiske indre energien er høyest. Varmeoverføring skjer fra der det er høyest tempepratur til der det er lavere (eksoterm => ut av systemet delta H <0).
For en endoterm reaksjon blir det motsatt, etter hvert som produkter dannes synker temperaturen fordi den kinetiske indre energien går til de nye bindingene. Da vil det ledes varme inn fra omgivelsene siden de har høyere temperatur (endoterm => energi går inn i systemet delta H>0).
Om du bruker taktikken med å se på varmen som en "ting" (E) el (Q)i reaksjonen så er det kanskje lettere å se det, og da kan du også bruke Lé Cháteliers prinsipp på det. |
 |
|
|
sis
Aktiv deltaker

13 Posts |
Skrevet - 22/06/2012 : 20:36:30
|
Altså, det som kjennetegner en eksoterm reaksjon er ikke at sluttproduktet avgir varme. Det er at selve reaksjonen skaper varme.
En kjemisk reakjon innebærer at du blander noen stoffer, de reagerer, og du ender opp med noen nye stoffer. Når du blander to stoffer og får en eksoterm reaksjon, så omdannes kjemisk energi i stoffene du begynte med til varmeenergi i stoffene du ender opp med. Det vil du kjenne på blandingen. Stoffene som nå er dannet har en lavere kjemisk energi enn stoffene du hadde før, men en høyere varmeenergi, fordi kjemisk energi er blitt omdannet til varmeenergi i den eksoterme reaksjonen.
Etterpå vil selvsagt dette glasset med varme stoffer avgi varme til omgivelsene, men det er en helt annen sak, og har ingenting med selve reaksjonen å gjøre. Varme vil alltid overføres fra der det er varmt til der det er kaldere, dette er ingen kjemisk reaksjon. (For at det skal skje en kjemisk reaksjon, må det jo dannes nye stoffer).
Håper dette var forståelig forklart! |
 |
|
|
sis
Aktiv deltaker

13 Posts |
Skrevet - 22/06/2012 : 20:47:13
|
Kopi av melding: Slik jeg fortår det nå så er det slik at ved eksoterm reaksjon så starter man med reaktanter som er varme nok til å avgi varme til omgivelsene, mens ved endoterm reaksjon så er reaktantene kalde og tar imot varme.
Dette er feil. Man starter ikke med varme reaktanter i en eksoterm reaksjon, de vil jo være samme temperatur som omgivelsene (hvis de har stått der en stund). Men reaksjonen som skjer når du blander reaktantene, vil avgi varme. Det er en energioverføring som skjer i selve reakjsonen. Dermed blir sluttproduktene varme.
Som sagt, det at varme overføres fra et varmt legeme til et kaldere legeme, er ingen eksoterm reaksjon, det er faktisk ikke noen reaksjon i det hele tatt. |
 |
|
| |
Emne  |
|