| Forfatter |
Emne  |
|
|
biolarseen
Deltaker
3 Innlegg
|
Skrevet - 12/06/2012 : 21:15:31
|
Hei! Har komt opp i biologi muntlig, men står litt fast med problemstillingen, som er som følgende:
"Hvordan lagrer plantene energi i sambindinger som inneholder nitrogen?"
Jeg er litt usikker på hva jeg skal ta med, og hva jeg skal legge vekt på. Jeg forstår at det er naturlig og ta med nitrogenkrinsløpet, og de ulike måtene plantene kan ta opp nitrogen :) Burde jeg videre ta med om fotosyntesen? Organismer trenger nitrogen for å bygge aminosyrer, nukleinsyrer og ATP, men jeg vet ikke hvordan dette går inn i problemstillingen.
Hadde satt STOR pris på svar, på forhånd takk!
|
|
|
hotr
Biolog

4200 Posts |
Skrevet - 12/06/2012 : 21:27:33
|
"..lagrer energi ... inneholder nitrogen". Det må være proteiner det er snakk om her. Selv om karbohydrater regnes som det viktigste, er detmange planter som lagrer energi i form av proteiner, særlig i frø, f eks erter og bønner.
Fotosyntesen kan trekkes inn, det samme kan celleåndingen som skaffer energi til anabolismen; og selvsagt opptak av nitrogen. Du har mer enn nok å øse av!
hotr |
 |
|
|
biolarseen
Deltaker
3 Posts |
Skrevet - 12/06/2012 : 21:38:00
|
Tusen takk ! 
Er det nøvendig å ta med translasjon etc. på presentasjonen (oppbyggingen av protein) tror du? Eller blir det urelevant?
|
 |
|
|
hotr
Biolog

4200 Posts |
Skrevet - 13/06/2012 : 07:02:28
|
Det er egentlig du selv som må avgjøre hva du vil ha med på de 10 minuttene. Du får jo ikke tid til å gå særlig i dybden på noe likevel.
Jeg synes proteinsyntesen hører med, så translasjon kan du godt nevne. Det ville vært et naturlig oppfølgingsspørsmål fra eksaminator i alle fall!
hotr |
 |
|
| |
Emne  |
|