Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Diskusjoner og meddelelser
 Vaktbikkja - diskuter naturvern
 orkidé kan velte klatrepark.Hvordan gikk dette?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Iza
Aktiv deltaker

721 Innlegg

Skrevet - 16/06/2012 :  10:47:24  Vis profil  Klikk for å se Iza's MSN Messenger adresse Send Iza a Private Message  Svar med kopi av melding
http://dt.no/nyheter/liten-orkide-kan-velte-klatrepark-1.6541383

Liten tue kan velte stort lass. I dette tilfellet står en liten rød skogfrue mot en stor klatrepark.

DRAMMEN: Naturvernforbundet i Drammen protesterer mot at det etablerers klatrepark i Bragernesåsen. Der kan det nemlig vise seg at det vokser en sjelden, verneverdig orkidé.

Del på Facebook
Naturvernforbundet i Drammen mener at en klatrepark heller må etableres på Åssiden eller Konnerud.

LES OGSÅ: Tror sjelden orkidé ble sprøytet i hjel med vilje

Prioritert art
I et brev til kommunen skriver forbundet at de er kjent med at det i det aktuelle området i Bragernesåsen etter all sannsynlighet er gjort funn av den sjeldne orkideen rød skogfrue.

Fylkesmannen skal verifisere funnet på våren/ forsommeren neste år. Viser det seg at det er den røde skogfruen, vil det bli lagt føringer for forvaltningen av området.

I et oppfølgingsnotat skriver Per Valset fra Naturvernforbundet at rød skogfrue er registrert med om lag 20 lokaliseringer i landet, og er karakterisert som prioritert artsvern. Det er den strengeste formen for artsvern.

LES MER: Forgiftede orkideer blomstrer igjen

Motvilje
Søkeren føler at det ikke bare er blomsten som ligger i veien for klatreparken.

Himalaya Park AS ved Ann Kristin Skretteberg har søkt om å etablere en klatrepark i trærne i Trollskogen ved Spiraltoppen. Cirka 30 mål er ønsket til parken. Firmaet driver lignende klatreparker i Skien og Brunstad, og det er planlagt seks klatreløyper i Drammen med ulik vanskelighetsgrad.

LES MER: Åpnet den nye lekeparken i Drammen

Hun har fortsatt døren på gløtt, men har ikke tro på at hun får oppfylt drømmen om klatrepark i Bragernesåsen.

– Jeg er en liten aktør, og jeg er nødt til å vite at jeg har støtte i kommunen om jeg skal etablere en klatrepark. Det føler jeg ikke at jeg har i Drammen, sier Skretteberg.

– Et løft for byen
Saken er ennå ikke ferdig behandlet, men Skretteberg har liten tro på at avgjørelsen vil peke i hennes favør.

– Gjør den det så er jeg interessert i å etablere parken på Spiralen. Sier de nei, ser jeg etter andre alternativer utenfor Drammen, sier hun.

LES MER: Trampet ned i lekeparken

Åssiden og Konnerud har blitt foreslått som alternative steder, men det er ikke aktuelt for Skretteberg. Parkene ville blitt for like andre parker som er etablert i byer ikke langt unna.

– Parken på Spiralen ville blitt noe utenom det vanlige, forklarer Skretteberg.

Hun mener byen ville fått et løft med en klatrepark på Spiralen, og hun synes det er trist om det ikke går den veien hun ønsker.

Negative
Drammen & Omegn lokallag av Norsk ornitologisk forening mener kommunen må vurdere alternativ plassering av hensyn til arter som kan påvirkes negativt av tiltaket.

«Generelt er vi negative til såpass omfattende inngrep i dette området», skriver foreningens leder Knut-Åge Bergerud.

Drammen ungdomsråd er positive til at det etableres en klatrepark, men ikke på Spiralen. De begrunner negativiteten med naturvernhensyn og at stedet er vanskelig tilgjengelig for barn og ungdom.

Må utredes
Søkeren har fått beskjed om at flere ting må utredes, blant annet den sjeldne orkideen.

Drammens Tidende får opplyst at det pr. i dag ikke er tatt stilling til videre behandling i Drammen kommune.

Iza
Screw the Roses, Send Me the Thorns
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,06 sekunder. Snitz Forums 2000