| Forfatter |
Emne  |
|
|
kriko
Aktiv deltaker

240 Innlegg
|
Skrevet - 16/06/2012 : 21:07:20
|
|
Jeg fant denne i Fredrikstad, på veg inn mot gamlebyen idag. Ut fra Lids tenker jeg fuglestjerne, men når jeg ser bilde og beskrivelse i Mossbergs flora, så synes jeg sprikestjerne passer bedre. Hva er riktig?
|
|
|
amdb73
Aktiv deltaker

2608 Posts |
Skrevet - 16/06/2012 : 22:23:29
|
I Lids flora er kun nikkestjerne og fuglestjerne oppført. Det står også det er et annen art funnet i Moss, men den var ubestemt da floraen ble skrevet (den kom ut i 2005). Ellers på bildet syns jeg den ligner fuglestjerne mest. Ifølge Gyldendals flora (antageligvis den samme som du har), ser det ut som blomsterskaftene står ca. 90o på hovedstilken. Noe det ikke ser ut som på ditt bilde.
Så mitt svar er Ornithogalum angustifolium fuglestjerne. Uten å si dette stemmer 100%! Og hvis vi sammenligner med Artskart, virker saken klar. På søk etter Ornithogalum i Artskart fikk jeg tre treff O. angustifolium, O. narbonense (betelhemstjerne) og O. nutans (nikkestjerne), der jeg tipper at O. narbonense er den ubestemte arten i Lids flora. Funnet er også i Moss.
mvh Alf Marius |
 |
|
|
kriko
Aktiv deltaker

240 Posts |
Skrevet - 16/06/2012 : 22:59:12
|
| To av blomsterskaftene står 90 gr ut fra hovedstilken og dette viser også bildet. Hva skal jeg tro da? |
 |
|
|
amdb73
Aktiv deltaker

2608 Posts |
Skrevet - 17/06/2012 : 03:02:56
|
Kopi av melding: Opprinnelig postet av kriko
To av blomsterskaftene står 90 gr ut fra hovedstilken og dette viser også bildet. Hva skal jeg tro da?
Du kan jo spørre deg selv dette: Hvor sannsynlig tror du det er, at du har funnet en art som ikke er blitt funnet i Norge før. Og etter "Den virtuella floran" er dette en veldig sjelden art, og er kun såvidt på Öland i Sverige.
Ellers syns jeg voksemåten er "fuglestjerneaktig". Uten at jeg har sett arten tildligere, før nå på bilder og flora. Som oftest er det sjeldent dumt å ta med litt sannsynlighetsberegning med i bildet også! 
mvh Alf Marius |
 |
|
|
hotr
Biolog

4264 Posts |
Skrevet - 17/06/2012 : 08:52:47
|
I min gamle flora av Nordhagen står bare O. umbellatum oppført.
Den planten som vokser mange steder der jeg har hytte har vi alltid kalt fuglestjerne/O. umbellatum (Min mormor sa det var det). Den har vært der så lenge jeg har levd i hvertfall.
Ser at den arten ikke er nevnt nå, men har ikke sett at den er smeltet sammen med noen andre (f eks O. angustifolium). Noen som har rede på dette?
Planten til kriko ser spinklere ut enn begge de jeg har nevnt.
Slik ser plantene fra hytta ut:
hotr |
Redigert av - hotr den 17/06/2012 09:00:42 |
 |
|
|
kriko
Aktiv deltaker

240 Posts |
Skrevet - 17/06/2012 : 16:38:18
|
| Jeg skrev fuglestjerne som overskrift på innlegget fordi det var mest sannsynlig. Siden jeg aldri har sett arten sjekket jeg utbredelen i Mossbergs. Det var da jeg så beskrivelsen og bildet i Mossbergs at jeg syntes sprikestjerne passet bedre. Men den er jo ikke en gang nevnt i Lids, så sannsynligheten taler jo slett ikke for den. |
 |
|
|
beritny
Aktiv deltaker

3626 Posts |
Skrevet - 18/06/2012 : 01:14:27
|
| Jeg har også fuglestjerne i hagen, og den ser slik ut: Berit |
 |
|
| |