Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 fuglestjerne
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kriko
Aktiv deltaker

240 Innlegg

Skrevet - 16/06/2012 :  21:07:20  Vis profil Send kriko a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg fant denne i Fredrikstad, på veg inn mot gamlebyen idag. Ut fra Lids tenker jeg fuglestjerne, men når jeg ser bilde og beskrivelse i Mossbergs flora, så synes jeg sprikestjerne passer bedre. Hva er riktig?

(Klikk for å se et større bilde)

amdb73
Aktiv deltaker

2608 Posts

Skrevet - 16/06/2012 :  22:23:29  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
I Lids flora er kun nikkestjerne og fuglestjerne oppført. Det står også det er et annen art funnet i Moss, men den var ubestemt da floraen ble skrevet (den kom ut i 2005). Ellers på bildet syns jeg den ligner fuglestjerne mest. Ifølge Gyldendals flora (antageligvis den samme som du har), ser det ut som blomsterskaftene står ca. 90o på hovedstilken. Noe det ikke ser ut som på ditt bilde.

Så mitt svar er Ornithogalum angustifolium fuglestjerne. Uten å si dette stemmer 100%! Og hvis vi sammenligner med Artskart, virker saken klar. På søk etter Ornithogalum i Artskart fikk jeg tre treff O. angustifolium, O. narbonense (betelhemstjerne) og O. nutans (nikkestjerne), der jeg tipper at O. narbonense er den ubestemte arten i Lids flora. Funnet er også i Moss.

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

kriko
Aktiv deltaker

240 Posts

Skrevet - 16/06/2012 :  22:59:12  Vis profil Send kriko a Private Message  Svar med kopi av melding
To av blomsterskaftene står 90 gr ut fra hovedstilken og dette viser også bildet. Hva skal jeg tro da?
Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2608 Posts

Skrevet - 17/06/2012 :  03:02:56  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av kriko

To av blomsterskaftene står 90 gr ut fra hovedstilken og dette viser også bildet. Hva skal jeg tro da?

Du kan jo spørre deg selv dette: Hvor sannsynlig tror du det er, at du har funnet en art som ikke er blitt funnet i Norge før. Og etter "Den virtuella floran" er dette en veldig sjelden art, og er kun såvidt på Öland i Sverige.

Ellers syns jeg voksemåten er "fuglestjerneaktig". Uten at jeg har sett arten tildligere, før nå på bilder og flora. Som oftest er det sjeldent dumt å ta med litt sannsynlighetsberegning med i bildet også!

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4264 Posts

Skrevet - 17/06/2012 :  08:52:47  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
I min gamle flora av Nordhagen står bare O. umbellatum oppført.

Den planten som vokser mange steder der jeg har hytte har vi alltid kalt fuglestjerne/O. umbellatum (Min mormor sa det var det). Den har vært der så lenge jeg har levd i hvertfall.

Ser at den arten ikke er nevnt nå, men har ikke sett at den er smeltet sammen med noen andre (f eks O. angustifolium). Noen som har rede på dette?

Planten til kriko ser spinklere ut enn begge de jeg har nevnt.

Slik ser plantene fra hytta ut:

hotr

Redigert av - hotr den 17/06/2012 09:00:42
Gå til toppen av siden

kriko
Aktiv deltaker

240 Posts

Skrevet - 17/06/2012 :  16:38:18  Vis profil Send kriko a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg skrev fuglestjerne som overskrift på innlegget fordi det var mest sannsynlig. Siden jeg aldri har sett arten sjekket jeg utbredelen i Mossbergs. Det var da jeg så beskrivelsen og bildet i Mossbergs at jeg syntes sprikestjerne passet bedre. Men den er jo ikke en gang nevnt i Lids, så sannsynligheten taler jo slett ikke for den.
Gå til toppen av siden

beritny
Aktiv deltaker

3626 Posts

Skrevet - 18/06/2012 :  01:14:27  Vis profil Send beritny a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har også fuglestjerne i hagen, og den ser slik ut:

Berit
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,14 sekunder. Snitz Forums 2000