Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Verdens rareste flue
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

beritny
Aktiv deltaker

3606 Innlegg

Skrevet - 21/06/2012 :  01:04:02  Vis profil Send beritny a Private Message  Svar med kopi av melding
Denn lille flua fant jeg i går på Hestejordet i Oslo. Klarte ikke å få gode bilder, men kanskje noen likevel kjenner den?

(Klikk for å se et større bilde)

Berit

amdb73
Aktiv deltaker

2521 Posts

Skrevet - 21/06/2012 :  01:11:38  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Aner ikke hva det er. Men det ser ut som den vil at andre skal tro den er en hveps. Lurer på om den "piggen" bak er eggleggingsrør, eller om den mimikerer brodd? Morsom liten krabat!

mvh Alf Marius
Gå til toppen av siden

Buggie
Biolog/Moderator

1462 Posts

Skrevet - 21/06/2012 :  07:25:52  Vis profil  Besøk Buggies hjemmeside Send Buggie a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er ihvertfall en flue i familien Tephritidae (båndfluer). Kanskje en Rhagoletis-art, eller en Urophora-art, jeg er ikke sikker ennå.
Jeg heller mest mot Urophora sp., men båndfluene er en stor gruppe med fluer hvor mange ser ganske like ut.

Morten "Buggie" Stærkeby
Gå til toppen av siden

beritny
Aktiv deltaker

3606 Posts

Skrevet - 21/06/2012 :  08:36:11  Vis profil Send beritny a Private Message  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar! Kan ligne på Urophora cardui. Hvis det er slik at larven lever på tistel, vokste endel myrtistel i nærheten. Berit
Gå til toppen av siden

Fotoboksen
ONPKN

1619 Posts

Skrevet - 21/06/2012 :  09:39:50  Vis profil  Besøk Fotoboksens hjemmeside Send Fotoboksen a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg fotograferte i sin tid en som ligner veldig, og fikk et svar inne på Diptera.info. Du finner tassen og svaret her.

Inger Johanne
Gå til toppen av siden

beritny
Aktiv deltaker

3606 Posts

Skrevet - 21/06/2012 :  17:45:03  Vis profil Send beritny a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for svar, Inger Johanne. Fin side det var link til. Din ligner, men jeg tror ikke det er samme flue. Uansett er båndfluer morsomme. Berit.
Gå til toppen av siden

Buggie
Biolog/Moderator

1462 Posts

Skrevet - 22/06/2012 :  18:04:01  Vis profil  Besøk Buggies hjemmeside Send Buggie a Private Message  Svar med kopi av melding
Den ligner mer på Urophora jaceana enn Urophora cardui ihvertfall, men som de sier på diptera.info, så trenger man ofte å se individene under mikroskop for å være sikker.

Morten "Buggie" Stærkeby
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,19 sekunder. Snitz Forums 2000