Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Hagerømling på Båstadmyra i Asker
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Innlegg

Skrevet - 23/06/2012 :  07:44:14  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg gikk en tur i går og så etter hagerømlinger og er nå noenlunde sikker på å ha korrekt bestemt både gravmyrt, dagfiol og fagerfredløs. Men denne greier jeg ikke. Jeg har vært inne på tanken om at det kan være en art salvie. Den er heldekkende over et område på ca 4 kvaderatmeter.

Den vokser på et sted der det har vært kastet hageavfall. Velforeningen har nå satt opp skilt om at det er forbudt. Men helt fritt er det nok fortsatt ikke.

De to siste bildene er tatt på terrassen etter at planten hadde visnet en del. Håper noen kjenner denne.

Torbjørn Låg

(Klikk for å se et større bilde)

Øystein F
Aktiv deltaker

1650 Posts

Skrevet - 23/06/2012 :  08:10:09  Vis profil Send Øystein F a Private Message  Svar med kopi av melding
Har du sjekka krypjonsokkoll? Som viltveksande raudlista, som hagerømling ei plage.
Gå til toppen av siden

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Posts

Skrevet - 23/06/2012 :  08:24:38  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Det var jo en ide. Skal ta en tur bort og undersøke den igjen.
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4204 Posts

Skrevet - 23/06/2012 :  08:33:47  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Krypjonsokkoll er rett!

hotr
Gå til toppen av siden

Øystein F
Aktiv deltaker

1650 Posts

Skrevet - 23/06/2012 :  08:37:56  Vis profil Send Øystein F a Private Message  Svar med kopi av melding
Eigentleg eit nærliggande namn på dagen i dag, om ein kan sjå på det slik.
Gå til toppen av siden

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Posts

Skrevet - 23/06/2012 :  10:55:40  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av hotr

Krypjonsokkoll er rett!

hotr

Takk for det, og i dette tilfellet betrakter jeg den som hagerømling.

Torbjørn
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

8106 Posts

Skrevet - 23/06/2012 :  19:37:00  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Krypjonsokkoll er en skummel hagerømlig fordi vi har noen ytterst sparsomme ville forekomster i høytliggende trakter i Nordmarka, nord for Maridalen. Her hybridiserer den med vanlig jonsokkoll (og det fins introgresjoner). Veldig lite bra om hageflyktninger skulle finne vegen til Nordmarka!
Gå til toppen av siden

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Posts

Skrevet - 24/06/2012 :  07:20:11  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Av et oppslag i Aftenposten 29. mai ser jeg at Asker kommune for tida har på gang et prosjekt både med registrering av arter og med fjerning av uønskede arter. Jeg har forsøkt å få kontakt med de ansvarlige, men det har ikke vært lett. Skal gjøre nye forsøk denne uka.

Torbjørn Låg
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,16 sekunder. Snitz Forums 2000