Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Trypeta immaculata - Trypeta immaculata?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

harri
Aktiv deltaker

10017 Innlegg

Skrevet - 24/06/2012 :  12:22:56  Vis profil Send harri a Private Message  Svar med kopi av melding
Denne fant jeg også på et seljeblad.
23.06.12 Lindås/Seim.
Harri

(Klikk for å se et større bilde)

steinn
Aktiv deltaker

186 Posts

Skrevet - 24/06/2012 :  14:26:58  Vis profil Send steinn a Private Message  Svar med kopi av melding
Bare lurer på noe! Hvorfor skriver du ofte tittelen slik når du lurer på en art, altså navnet etterfulgt av navnet med spørsmålstegn?? Er bare litt nyskjerrig.

"Trypeta immaculata - Trypeta immaculata? "

Redigert av - steinn den 24/06/2012 14:28:00
Gå til toppen av siden

harri
Aktiv deltaker

10017 Posts

Skrevet - 24/06/2012 :  14:42:39  Vis profil Send harri a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av steinn

Bare lurer på noe! Hvorfor skriver du ofte tittelen slik når du lurer på en art, altså navnet etterfulgt av navnet med spørsmålstegn?? Er bare litt nyskjerrig.

"Trypeta immaculata - Trypeta immaculata? "

Hadde jeg ikke gjort det, da hadde vel mange tenkt at han tullingen fra Finland leker verdensmester og vet liksom alt. Men jeg er amatør og denne slekten er meget vanskelig, det vet jo alle.
Men betyr svaret ditt, at jeg har rett?
Gå til toppen av siden

steinn
Aktiv deltaker

186 Posts

Skrevet - 24/06/2012 :  15:07:38  Vis profil Send steinn a Private Message  Svar med kopi av melding
Bare lurte på om det var en bestemt mening, og det var det jo!

Personlig hadde jeg bare skrevet det slik hvis jeg var usikker: "Trypeta immaculata?"

Redigert av - steinn den 24/06/2012 15:08:22
Gå til toppen av siden

harri
Aktiv deltaker

10017 Posts

Skrevet - 24/06/2012 :  15:14:40  Vis profil Send harri a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av steinn

Bare lurte på om det var en bestemt mening, og det var det jo!

Personlig hadde jeg bare skrevet det slik hvis jeg var usikker: "Trypeta immaculata?"

Var det det du mente.
Det har blitt vane å skrive latinske navnet to ganger hvis arten har ikke norsk navn. Det ser ut til å være vanlig måte å gjøre på generelt på nettet.
Da vet de som leser tråden at denne arten har ikke norsk navn og slipper man å lete.
Men du vet altså ikke om denne fluen er rett bestemt?
Gå til toppen av siden

steinn
Aktiv deltaker

186 Posts

Skrevet - 24/06/2012 :  16:16:24  Vis profil Send steinn a Private Message  Svar med kopi av melding
Vakker liten sak. Vet ikke hva det er annet at det er mat for de dyrene jeg driver mest med!

Gå til toppen av siden

harri
Aktiv deltaker

10017 Posts

Skrevet - 24/06/2012 :  19:24:02  Vis profil Send harri a Private Message  Svar med kopi av melding
Se alle sammen dette bildet. Er de ikke helt like?
http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=81426
Gå til toppen av siden

steinn
Aktiv deltaker

186 Posts

Skrevet - 24/06/2012 :  20:17:20  Vis profil Send steinn a Private Message  Svar med kopi av melding
Er enig med deg, med forbehold at det flere temmelig like arter som må bestemmes under lupe eller på meget spesielle habitusdetaljer.

Gå til toppen av siden

harri
Aktiv deltaker

10017 Posts

Skrevet - 24/06/2012 :  20:27:06  Vis profil Send harri a Private Message  Svar med kopi av melding
Men jeg syns denne er en Trypeta og de to andre Trypeta-artene vi har i Norge (artemisiae og zoe) har helt forskjellige vingetegningene.

Redigert av - harri den 24/06/2012 20:30:32
Gå til toppen av siden

Fotoboksen
ONPKN

1619 Posts

Skrevet - 27/06/2012 :  12:00:53  Vis profil  Besøk Fotoboksens hjemmeside Send Fotoboksen a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg hadde også tippet på Trypeta immaculata i dette tilfellet.

(Det er antagelig helt riktig å skrive det latinske navnet to ganger dersom vi ikke har noe norsk navn på småkrypet. For oss som ikke kan særlig mye, hadde det på den annen side vært enklere om du i stedet skrev hva slags småkryp det dreier seg om.. og så det latinske navnet. I dette tilfellet ville overskriften i så fall ha blitt: Båndflue - Trypeta immaculata.)

Inger Johanne
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,27 sekunder. Snitz Forums 2000