Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Skogmarihand?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bjørg Bratland
Aktiv deltaker

54 Innlegg

Skrevet - 02/07/2012 :  19:18:05  Vis profil Send Bjørg Bratland a Private Message  Svar med kopi av melding
Den første blomsten i denne tråden ble funnet like utenfor gjerdet på Hovefestivalen. I dag fant jeg en på et helt annet sted på Tromøy, like ved kirken. Like vanskelig?

(Klikk for å se et større bilde)

nfoto
Biolog

1125 Posts

Skrevet - 02/07/2012 :  19:40:16  Vis profil  Besøk nfotos hjemmeside Send nfoto a Private Message  Svar med kopi av melding
Den har mye (mest?) flekkmarihand i seg.
Gå til toppen av siden

Bjørg Bratland
Aktiv deltaker

54 Posts

Skrevet - 02/07/2012 :  19:43:57  Vis profil Send Bjørg Bratland a Private Message  Svar med kopi av melding
Tusen takk! Det er sikkert riktig!
Gå til toppen av siden

nfoto
Biolog

1125 Posts

Skrevet - 02/07/2012 :  19:50:04  Vis profil  Besøk nfotos hjemmeside Send nfoto a Private Message  Svar med kopi av melding
For disse "tvilling"-artene er hele plantens utseende inkl. bladkarakter (flekker/uflekket, gråaktig grønn eller reint grønn) og voksested (myr/fuktmark vs åpen skog) trekk som spiller inn ved vurderingen. Som tillegg til blomsterkarakteren, dvs. leppens utforming.

Det er ofte jeg tenker at å holde de to som underarter i et felles takson slett ikke hadde vært så dumt. Inntil jeg ser individer fra ytterpunktene i variasjonsbredden som er svært ulike i utseende og lette å kjenne igjen.

Naturen gjør det ikke enkelt for oss med vår iboende trang til å putte ting inn i avgrensede kategorier. Strengt tatt er det vel naturen som har definisjonsretten på sin side.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,12 sekunder. Snitz Forums 2000