Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om sopp
 Beger? Eller hva er dette?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Innlegg

Skrevet - 06/07/2012 :  07:48:45  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Her har jeg ingen aning. Den vokste på toppen av en bjørkestubbe. Håper noen har svar.

Torbjørn

(Klikk for å se et større bilde)

Eddi
Biolog

607 Posts

Skrevet - 07/07/2012 :  12:24:22  Vis profil Send Eddi a Private Message  Svar med kopi av melding
Dette ser jo ut som en barksopp. Spørsmålet er om den er parasittisk på kjuka. Tror ikke det er sekundær-(ny-)vekst på kjuka, da fargeforskjellen er så stor. Sikkert noen som har forslag her (sender lenken til Tom Hellik H. og Leif R.)
Gå til toppen av siden

Eddi
Biolog

607 Posts

Skrevet - 07/07/2012 :  16:39:30  Vis profil Send Eddi a Private Message  Svar med kopi av melding
Leif svarer: "jeg får ingen fornemmeleser med hensyn til navn på denne - gulfargen er jo oppsiktavekkende, håper Torbjørn har belegg, så skal vi få svar.
det fins tropiske Phlebia arter som har denne fargen, men på poresopp/bjørk ?? ...
Leif"
Gå til toppen av siden

Tove
Biolog

6270 Posts

Skrevet - 07/07/2012 :  21:16:01  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Er den frisk og fuktig? Hvordan blir den i så fall når den tørker?
Gå til toppen av siden

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Posts

Skrevet - 08/07/2012 :  07:21:40  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Ja, jeg har belegg. Sender det til Leif. Soppen var fuktig, men ikke utpreget myk i frisk tilstand. Tørket er den absolutt gjenkjennelig. Den har i liten grad endret form og farge.

Torbjørn
Gå til toppen av siden

Tove
Biolog

6270 Posts

Skrevet - 08/07/2012 :  09:54:06  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Tove

Er den frisk og fuktig? Hvordan blir den i så fall når den tørker?

Jeg spurte fordi soppen minner meg litt om starten på en Stereum rugosum. Det kan selvsagt være helt spinnvilt, men var det første jeg tenkte på da jeg så bildene.
Gå til toppen av siden

Eddi
Biolog

607 Posts

Skrevet - 08/07/2012 :  21:29:04  Vis profil Send Eddi a Private Message  Svar med kopi av melding
Ikke noe dårlig forslag, det, Tove. Den kan være ganske gul som ung - ikke så gul, kanskje, men så kan jo også farger "lyve" på bilder. Vi får se hva Leif svarer.
Gå til toppen av siden

Eddi
Biolog

607 Posts

Skrevet - 12/07/2012 :  22:23:03  Vis profil Send Eddi a Private Message  Svar med kopi av melding
Leif Ryvarden skriver at han har mikroskopert denne og at det er vårtåre (han kaller den vårplett), Heterotextus alpinus, altså en "gelésopp". Synes ikke det ligner helt, men i mikroskopet skal det jo ikke være tvil.
Gå til toppen av siden

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Posts

Skrevet - 13/07/2012 :  07:33:31  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk till Leif for mikroskopering. Jeg må sjekke substratet en gang til, for i notatene står det ikke noe om bjørk. Jeg var nok for rask da jeg skrev spørsmålet.

Torbjørn
Gå til toppen av siden

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Posts

Skrevet - 16/07/2012 :  09:41:20  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg var oppe på stedet igjen i går. Substratet er bjørk, ikke en stubbe riktignok, men en kubbe.

Det hadde skjedd litt forandringer der siden sist. Jeg tok et par nye bilder av samme kubbe.

Så undersøkte jeg to andre kubber og fant samme sopp på dem.

Nå vet jeg ikke riktig hva jeg skal tro. Den soppen jeg forbinder så flotte gulfarger med i startfasen er ragglærsopp, og jeg synes jeg aner litt ragg på enkelte av ansatsene til hatter. Vil sette pris på kommentarer.

Torbjørn
Gå til toppen av siden

oywe
Aktiv deltaker

4019 Posts

Skrevet - 16/07/2012 :  09:47:52  Vis profil Send oywe a Private Message  Svar med kopi av melding
Hvis dette er vårtåre må feil sopp være sendt Leif.
Gå til toppen av siden

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Posts

Skrevet - 16/07/2012 :  10:45:23  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av oywe

Hvis dette er vårtåre må feil sopp være sendt Leif.

Jeg er helt sikker på at jeg sendte fra meg prøven som ble tatt av denne soppen. Vårtåre har jeg ikke hatt befatning med i det hele tatt det jeg vet av. Men jeg kan vel ikke helt utelukke at prøven har vært forurenset; at det har kommet med noe av en annen sopp.

Spørsmålet om hvilken sopp det er kan vel løse seg oer tid. Det er så nær at jeg lett kommer tilbake dit senere.

Torbjørn

Gå til toppen av siden

Tove
Biolog

6270 Posts

Skrevet - 16/07/2012 :  11:23:53  Vis profil Send Tove a Private Message  Svar med kopi av melding
Ingen tvil om at dette er ragglærsopp.
Jeg har erfaring med at arten som ung kan se ut slik som de bildene du la inn i starten Torbjørn. Her er skjedd en forbytting - et eller annet sted "på veien".
Gå til toppen av siden

Eddi
Biolog

607 Posts

Skrevet - 16/07/2012 :  18:36:16  Vis profil Send Eddi a Private Message  Svar med kopi av melding
Enig. Dette stemmer mye bedre med ragglærsopp.
Gå til toppen av siden

Nysgjerrigper
Aktiv deltaker

719 Posts

Skrevet - 17/07/2012 :  06:32:14  Vis profil Send Nysgjerrigper a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for bekretelse på at det er ragglærsopp. Uansett så har jo jeg lært noe av dette.

Torbjørn
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,2 sekunder. Snitz Forums 2000