| Forfatter |
Emne  |
|
|
Medved
Aktiv deltaker

590 Innlegg
|
Skrevet - 08/07/2012 : 22:55:47
|
Skulle vannblomster idag og ser plutselig denne flotte edderkoppen. Ettersom jeg ikke har noen spesial bøker om edderkopper, lurer jeg på om noen kan hjelpe meg? Fotograferte den på Bergkrystallen i Oslo.
|
|
|
Fotoboksen
ONPKN

1619 Posts |
Skrevet - 08/07/2012 : 23:00:14
|
Det er i hvert fall en vevkjerring av noe slag.
Inger Johanne |
 |
|
|
kjello
Biolog

1504 Posts |
Skrevet - 09/07/2012 : 00:00:27
|
En hann av hornvevkjerring, Phalangium opilio.
KMO |
 |
|
|
Medved
Aktiv deltaker

590 Posts |
Skrevet - 09/07/2012 : 00:10:44
|
| Tusen takk for svaret. Har aldri sett denne før, hvor vanlig er den og finnes den over hele landet eller er det lokal kar? |
 |
|
|
kjello
Biolog

1504 Posts |
Skrevet - 09/07/2012 : 06:59:30
|
Relativt vanlig denne, i hvert fall i Sør-Norge.
KMO |
 |
|
|
steinn
Aktiv deltaker

180 Posts |
Skrevet - 10/07/2012 : 08:25:19
|
Altså ikke en edderkopp, men et edderkoppdyr. Flotte bilder!
 |
Redigert av - steinn den 10/07/2012 08:25:52 |
 |
|
|
Medved
Aktiv deltaker

590 Posts |
Skrevet - 10/07/2012 : 11:12:21
|
Dette er spennende område og jeg håper å kunne lære mer om vevkjerringer i fremtiden. Jeg får større og større respekt for biologer og andre som behersker dyr og planter. Tenkte å lære en del om øyenstikker før jeg går løs på edderkopper.
Mitt mål er å lære naturen bedre å kjenne og forstå hvordan denne fungerer, fotografere det som interesserer meg og registrere arter, dele dette med andre og uforstyrret la dyrene leve i sitt naturlige miljø.
Tusen takk for hyggelig omtale av mine foto. |
 |
|
|
Limnoan
Biolog

6081 Posts |
Skrevet - 10/07/2012 : 13:21:41
|
Tidsskriftet Fauna hadde en serie om norske vevkjerringer for ikke så lenge siden. De har dessverre ikke publikasjonen på nett, men du som er i Oslo kan dra opp på Realfagsbiblioteket på Blindern og lese/låne der.
Biblioteket er åpent for alle, og vel verdt et besøk. Der har de det underligste av litteratur, og det de ikke har kan de sikkert skaffe.
AA |
 |
|
|
Medved
Aktiv deltaker

590 Posts |
Skrevet - 10/07/2012 : 15:15:05
|
Tusen takk for hjelpen. Jeg stikker innom Blindern i morgen eller torsdag. Regner med at dette biblioteket har blitt flyttet til UB, hvis ikke vet jeg hvor jeg finner fakultetet.
|
 |
|
|
Limnoan
Biolog

6081 Posts |
|
|
Medved
Aktiv deltaker

590 Posts |
Skrevet - 10/07/2012 : 21:11:14
|
| Tusen takk. Går dit på besøk på torsdag. Leste litt om dette på internett idag og meldte meg like gjerne Norsk Zoologisk Forening og oppfordrer andre til å gjøre det samme. |
 |
|
|
trachypachus
Biolog

1430 Posts |
Skrevet - 11/07/2012 : 10:44:15
|
Det bra, men skal du holde litt på med insekter og edderkoppdyr, så er nok heller entomologisk forening det rette stedet 
Stefan |
 |
|
|
Medved
Aktiv deltaker

590 Posts |
Skrevet - 11/07/2012 : 18:08:35
|
| Vel det beste er vel å være medlem begge steder? Skal melde meg entomologisk forening. Det virker som er spennende sted. |
 |
|
|
schlis
Aktiv deltaker

239 Posts |
Skrevet - 11/07/2012 : 20:55:45
|
Hvis du vil lære mer om edderkopper skal du begynne med å legge Edderkoppkroken sitt forum i dine favoritter. Der inne finner du masse kunnskapsrike folk som alltid er parat til å svare på spørsmål. Du går inn via http://www.edderkopper.net/Forum/index.html
|
 |
|
|
Medved
Aktiv deltaker

590 Posts |
Skrevet - 11/07/2012 : 22:37:11
|
Tusen takk for tipset. Har lagt det inn NÅ og ser at det er mye spennende her. Håper flere enn meg søker til disse ulike stedene flere har anbefalt meg.
Dette er en spennende verden. Har i alle år arbeidet med kunst og antikviter på et høyt nivå, men dette er mer spennende. På tide å skifte beite? |
 |
|
|
Limnoan
Biolog

6081 Posts |
Skrevet - 12/07/2012 : 10:21:49
|
Gjør som meg: "Ri ungarsk post". Illustrasjon, jeg har selv aldri vært til hest: http://www.youtube.com/watch?v=Bo5QupTO1lE
Jeg er utdannet biolog, men sitter blant mer eller mindre gamle ting på museum. Så min bane går motsatt av Medved. Men, det går altså an å ri mer enn en hest av gangen.
Ofte tror jeg en dyktig amatør kan være vel så nyttig som en fagmann. Slik fagfolk i dag blir begrenset av økonomi og politikk.
AA |
 |
|
|
Medved
Aktiv deltaker

590 Posts |
Skrevet - 12/07/2012 : 11:35:28
|
Jeg satser på å ri to hester (ungarsk post blir neppe) og får håpe jeg kan bli en brukbar amatør.
Har lagt merke til at en rekke "amatører" er i virkeligheten proffe. Sikkert mange selvlærte og de kan være minst like flinke som profesjonelle. Det er mange talenter i de tusen hjem og det er viktig at forholdene legges til rette for dem og det mener jeg at dette forumet har gjort. Her kan publikum som består amatører, og selvlærte proffer og fagfolk knyttes sammen. Dette er helt unikt.
Jeg håper det ikke mangler ressurser innenfor dette arbeidet. Det er av største viktighet at det også satses på de små tingene, som planter, sopp, innsekter osv. Jeg vil tro at næringskjeden i alle ender.
Synes at det hele bilogiske mangfoldet ser spennende ut. Alt henger sammen, men jeg ønsker først å forsøke å lære en mye om øyenstikkere, edderkopper og kanskje herpetologi?
|
 |
|
| |
Emne  |
|