Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Ukjent fisk
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ErikAndresen
Deltaker

3 Innlegg

Skrevet - 09/07/2012 :  01:49:56  Vis profil Send ErikAndresen a Private Message  Svar med kopi av melding
Fredag 06/07/2012 var jeg og en kompis ute og fridykket. Vi dykket over en sandstrand og det var 13 - 18 meter dypt. Siden vi vanligvis ikke finner noe spennende her så valgte jeg å ikke ta med kameraet mitt. Det angrer jeg på!

For under dykket dukket det opp en liten gul fisk(10cm lang) som så ut som en brannmanet. Den hadde noen få gule tråder som var rundt 40cm lange som hang etter den. I starten trodde jeg faktisk det var en brannmanet. Når jeg kom nærmere snudde den seg mot meg slik at vi var ansikt til ansikt. Den hadde samme kroppfasong som en rognkjeks, men hadde to svære finner som var like store som kroppen sett forfra på hver side. Ansiktet minnet litt om hvordan en oppblåst breiflabb ville ha sett ut. Men det merkeligste var ett svært "skjold" som strakte seg fra finne til finne. Og satt under fisken på kryss. Slik som enkelte øgler har for å skremme vekk rovdyr med ved å blåse opp skjoldet og dermed skape en illusjon av at de er større en de egentlig er. Og det virket som om denne fisken nettopp gjorde dette. For det virket som om den prøvde å gjøre seg så stor som mulig. Og uansett hva jeg gjorde snudde den på seg slik at den var rettet rett mot meg hele tiden.

Fra nå av skal jeg alltid ha med meg kameraet, og hvis jeg ser den igjen skal jeg legge ut bilder også. Men jeg har dessverre aldri sett en slik fisk før og frykter dermed at det kan ta lang tid til jeg ser en ny.

Håper noen kan identifisere fisken.

Fotoboksen
ONPKN

1619 Posts

Skrevet - 09/07/2012 :  08:46:05  Vis profil  Besøk Fotoboksens hjemmeside Send Fotoboksen a Private Message  Svar med kopi av melding
Kan det være en St.Petersfisk?

Inger Johanne
Gå til toppen av siden

ErikAndresen
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 09/07/2012 :  14:38:49  Vis profil Send ErikAndresen a Private Message  Svar med kopi av melding
Nei. Det er ikke st. petersfisk. Jeg vet hvordan den ser ut, og st. petersfisk mangler skjoldet, og finnene er alt for små. Og øynene på fisken jeg så satt framme på fisken, ikke på sidene. St. petersfisk er også flat og ikke rund slik som denne fisken.
Gå til toppen av siden

Chironomus
Biolog

326 Posts

Skrevet - 10/07/2012 :  23:34:31  Vis profil Send Chironomus a Private Message  Svar med kopi av melding
Hmm, dette var spennande. Kan du lage ein illustrasjon? Eg forstår ikkje kva du meiner med "skjold". Var dette i Norge eller ein annan stad?

Arve
Gå til toppen av siden

JonIB
Aktiv deltaker

1033 Posts

Skrevet - 11/07/2012 :  08:44:44  Vis profil  Besøk JonIBs hjemmeside Send JonIB a Private Message  Svar med kopi av melding
En eller annen ulke?

Sauebonde & Cand.Ikke
Gå til toppen av siden

ErikAndresen
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 13/07/2012 :  16:14:19  Vis profil Send ErikAndresen a Private Message  Svar med kopi av melding
Her er en link til øgle med ett slik sjold. Men fisken hadde bare skjold på undersiden.

http://www.youtube.com/watch?v=fKMtUOw3Uxw

Ukjent fisk illustrasjon (Klikk for å se et større bilde)

Og det er godt mulig at det er en type ulke som har viklet seg inn i noe tare. Selv om den var i overflaten og ikke på bunnen slik som de pleier å være.

Dykket skjedde på Stadlandet i Norge.

Ekstra informasjon: Jeg husker ikke om den hadde noen "antenner" oppe på hodet eller ikke.
Gå til toppen av siden

Triturus
Biolog

900 Posts

Skrevet - 31/07/2012 :  11:19:49  Vis profil  Besøk Trituruss hjemmeside  Klikk for å se Triturus's MSN Messenger adresse Send Triturus a Private Message  Svar med kopi av melding
Virker jo nesten som breiflabb, men gul? Bare å bla i en fiskebok så finner du sikkert en som ligner :)

Mvh Irvin
Gå til toppen av siden

Triturus
Biolog

900 Posts

Skrevet - 31/07/2012 :  11:30:12  Vis profil  Besøk Trituruss hjemmeside  Klikk for å se Triturus's MSN Messenger adresse Send Triturus a Private Message  Svar med kopi av melding
Ligner denne?

Mvh Irvin
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,2 sekunder. Snitz Forums 2000