Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Hvilken blomst?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

blomsterdama
Aktiv deltaker

252 Innlegg

Skrevet - 14/07/2012 :  15:30:14  Vis profil Send blomsterdama a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei.
Noen som kan hjelpe meg med denne? Jeg finner ikke ut hva det er. Funnet i går ved Tørstadbrønnen i Rissa kommune i Sør-Trøndelag.
Den vokste på en skogs vei i jord/myr. Jeg fant bare denne ene planten.

(Klikk for å se et større bilde)

Hilsen Gunn

amdb73
Aktiv deltaker

3247 Posts

Skrevet - 14/07/2012 :  15:37:06  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Er dette i nærheten av folk, så det kan være en hagerømling?

mvh Alf Marius

Det er 10 typer mennesker: De som forstår det binære, og de som ikke gjør det.
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 14/07/2012 :  15:42:06  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er ingen vill norsk art i hvert fall, så den må nok ha kommet fra en hage. Min magefølelse går i retning Penstemon (maskeblomstfamilien Plantaginaceae), men jeg vet ikke hvilken art.
Gå til toppen av siden

blomsterdama
Aktiv deltaker

252 Posts

Skrevet - 14/07/2012 :  15:49:32  Vis profil Send blomsterdama a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk for raskt svar begge to.
Den eneste hagen i nærheten er min hytte hage. Men denne planten er ikke der.

Siden den ikke er en vill norsk art kan jeg vel fjerne den da?

Hilsen Gunn
Gå til toppen av siden

nfoto
Biolog

2073 Posts

Skrevet - 14/07/2012 :  15:55:08  Vis profil  Besøk nfotos hjemmeside Send nfoto a Private Message  Svar med kopi av melding
Hvorfor fjerne den? Gi den en sjanse.

Var i USA tidligere i år og så masser av Penstemon. Tror nok Jan har truffet bra der. Vilken art? Nei, det prøver jeg ikke å gjette, slekta er stor.
Gå til toppen av siden

janw
Biolog

10574 Posts

Skrevet - 14/07/2012 :  15:59:06  Vis profil Send janw a Private Message  Svar med kopi av melding
Nei, jeg ville ikke ile til og fjerne den. Nyt den denne sesongen, sjansen er stor for at den ikke kommer seg gjennom vinteren.

Men det ville vært nyttig om du tok et skudd og presset det og leverte til herbariet ved Vitenskapsmuseet, med en nøyaktig stedsangivelse (og helst pgs-koordinat), dato og beskrivelse av voksestedet. Det er nyttig å ha dokumentert slike forvillete arter som ikke er hverdagskost. Og da vil du også kunne få tilbakemelding om nøyaktig navn.

Redigert av - janw den 14/07/2012 16:01:13
Gå til toppen av siden

blomsterdama
Aktiv deltaker

252 Posts

Skrevet - 14/07/2012 :  19:15:49  Vis profil Send blomsterdama a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk takk
Skal gå tilbake i morgen, for å hente et skudd å få lagt i press.

Hilsen Gunn
Gå til toppen av siden

tronba
Aktiv deltaker

55 Posts

Skrevet - 14/07/2012 :  23:57:44  Vis profil  Besøk tronbas hjemmeside Send tronba a Private Message  Svar med kopi av melding
Se siden:
http://www.robsplants.com/plants/PenstVenus
eller
http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/22436/
de er nok svært nær...
Gå til toppen av siden

beritny
Aktiv deltaker

4640 Posts

Skrevet - 15/07/2012 :  00:16:27  Vis profil Send beritny a Private Message  Svar med kopi av melding
Ingen tvil om at det er en Penstemon-art, men der er det mange. Ligner litt på en som jeg har hatt i hagen, men som er borte nå. Det var en P. rupicola-hybrid.

Berit
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,19 sekunder. Snitz Forums 2000