Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om sopp
 Bleknende kremle?
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Siri K
Aktiv deltaker

3623 Innlegg

Skrevet - 27/07/2012 :  21:39:27  Vis profil Send Siri K a Private Message  Svar med kopi av melding
Og vi prøver igjen: er dette bleknende kremle (Russula depallens)? Soppen vokste i Oslo, i bed med bjørk som nærmeste tre, furu litt lenger unna. Stilk og skiver var, som bildet viser, hvite ved plukking, men har blitt krem-/benhvite etterhvert, med unntak av en sone helt øverst på stilken. Den er fremdeles renhvit (kan evt ta et bilde av dette i morgen, hvis interessant). Hattdiameter er ca 5cm og lukten er ubetydelig. Soppen er skarp, men ikke av de aller skarpeste. Stilken er ikke nevneverdig tappformet. Soppen ligger til avsporing. Forslag?

Kremle i bed. (Klikk for å se et større bilde)

kremle
Aktiv deltaker

3545 Posts

Skrevet - 27/07/2012 :  22:06:28  Vis profil Send kremle a Private Message  Svar med kopi av melding
Vi har ca. 150 kremlearter her i landet.
Å bestemme kremler fra bilder er ikke lett.
Man må ha noen opplysninger, som f. eks. smak, lukt, sporefarge, vertstre. Deretter kommer mikroskopering. Det kan være bleknende kremle. Sporefargen vil avklare en del. Per.
Gå til toppen av siden

Siri K
Aktiv deltaker

3623 Posts

Skrevet - 27/07/2012 :  22:15:25  Vis profil Send Siri K a Private Message  Svar med kopi av melding
Smak, lukt og (mulig) vertstre har jeg oppgitt, da.
Gå til toppen av siden

Siri K
Aktiv deltaker

3623 Posts

Skrevet - 28/07/2012 :  09:36:14  Vis profil Send Siri K a Private Message  Svar med kopi av melding
Sporepulverprøven blir seende sånn ut, med alle forbehold om fargegjengivelse i kameraet etc. Jeg har forsøkt å sammenligne med fargeprøvene i "Kremler i Norden", men kommer til at den eneste farbare veien er å lage egne fysiske fargeprøver av sporepulver fra kjente kremlearter, slik det er anbefalt i boka.

Sporepulverfargen er det jeg, uten å skjele til noe fargekart, ville kalle lys oker. Men ifølge bokas fargekart er det vel i krem-avdelingen.

Sporepulverprøve av kremle (Klikk for å se et større bilde)

Gå til toppen av siden

amdb73
Aktiv deltaker

2511 Posts

Skrevet - 28/07/2012 :  09:50:41  Vis profil  Klikk for å se amdb73's MSN Messenger adresse Send amdb73 a Private Message  Svar med kopi av melding
Nå har jeg gjort et forsøk på å pusse på fargene på Siris bilder.

(Klikk for å se et større bilde)

(Klikk for å se et større bilde)

mvh Alf Marius

Det er 10 typer mennesker: De som forstår det binære, og de som ikke gjør det.
Gå til toppen av siden

Siri K
Aktiv deltaker

3623 Posts

Skrevet - 29/07/2012 :  19:02:49  Vis profil Send Siri K a Private Message  Svar med kopi av melding
Nå har kremlen vært litt mer gavmild med sporene, så jeg har kunnet lage en liten sporehaug. Fargen er som krem som har blitt vispet litt for lenge; det er altså ikke oker. Og dermed ikke bleknende kremle. Hvilke alternativer er det da? Jeg er så å si 100% sikker på bjørk som sopprotpartner.

Går det forresten an å bevare sporepulverprøver på annen måte enn som pulver? Kan sporer på papir fikseres på en måte som ikke påvirker fargen, sånn at man kan lage seg et "sporarium" i form av sider i en perm (eller sende til noen som skal vurdere fargen...)? Hårspray er kanskje ikke ideelt, men finnes det noe annet?
Gå til toppen av siden

kremle
Aktiv deltaker

3545 Posts

Skrevet - 29/07/2012 :  21:43:59  Vis profil Send kremle a Private Message  Svar med kopi av melding
En bra måte å ta vare på sporeprøver er slik som vist i mitt kremlehefte, mellom to objektglass. De består i mange år. Per
Gå til toppen av siden

Siri K
Aktiv deltaker

3623 Posts

Skrevet - 30/07/2012 :  20:22:25  Vis profil Send Siri K a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg må visst lese kremleheftet (-boka, spør du meg), og ikke bare bruke det som oppslagsverk.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,19 sekunder. Snitz Forums 2000