Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Bitte lite flygende insekt
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

flangset
Aktiv deltaker

114 Innlegg

Skrevet - 01/08/2012 :  19:22:53  Vis profil  Besøk flangsets hjemmeside Send flangset a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg lurer veldig på hva jeg har klart å feste til bildebrikken her. Mellom vingespissene slik den sitter på bildet er avstanden nokså nøyaktig 2 mm. Bildet er tatt innomhus, men her står dørene alltid oppe, så om den lever ute eller inne er ikke godt å si.

Lite insekt (2 mm mellom vingespissene på bildet) (Klikk for å se et større bilde)

Hjerteligst
Frode Langset

--
Når jeg undres er jeg.

trachypachus
Biolog

1412 Posts

Skrevet - 01/08/2012 :  19:57:28  Vis profil  Besøk trachypachuss hjemmeside Send trachypachus a Private Message  Svar med kopi av melding
Dette er en sommerfuglmygg - Psychodidae.

Stefan
Gå til toppen av siden

flangset
Aktiv deltaker

114 Posts

Skrevet - 01/08/2012 :  20:19:04  Vis profil  Besøk flangsets hjemmeside Send flangset a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei og tusen takk for utrolig raskt svar!

Utrolig artig å se at sånne små skapninger er satt sammen av enda mindre deler som den kan styre og ha kontroll på ned til hver minste bevegelse. For denne er jo min tommerfingernegl å sammenligne med en parkeringsplass...

--
Når jeg undres er jeg.
Gå til toppen av siden

Buggie
Biolog/Moderator

1462 Posts

Skrevet - 01/08/2012 :  22:02:45  Vis profil  Besøk Buggies hjemmeside Send Buggie a Private Message  Svar med kopi av melding
Sommerfuglmygg lever både innendørs og utendørs, og legger egg på råtnende organisk materiale. Noen ganger kan de forekomme i store mengder i sluk/vask på bad eller kjøkken.

Morten "Buggie" Stærkeby
Gå til toppen av siden

flangset
Aktiv deltaker

114 Posts

Skrevet - 01/08/2012 :  22:17:29  Vis profil  Besøk flangsets hjemmeside Send flangset a Private Message  Svar med kopi av melding
Hei og takk for info. Ja, jeg leste litt om akkurat det etter at jeg fikk svar på hva det var. Rensing av avløp og sluk skulle imidlertid holde dem rimelig greit i sjakk. Greit å vite hva jeg skal misstenke hvis det skulle bli mange av dem rundt her. Sannsynlighvis kom den utenifra siden vi har en nokså skyggefull og tildels fuktig hage med bl.a. en bitteliten dam på denne siden av huset, og i tillegg bor vi inntil skog. Insekter er vi vant med. Blandt annet er det mange arter blomsterfluer her, fra de største til de minste. I en liten dam med andemat (laget av en liten balje, 50 cm i diameter, 10 cm dyp) har vi til og med av og til små vannkalver (tror vi det er) som finner frem dit helt av seg selv.

Hjerteligst
Frode Langset

--
Når jeg undres er jeg.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,19 sekunder. Snitz Forums 2000