Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Larve med blå pigg
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Henni
Deltaker

3 Innlegg

Skrevet - 26/08/2012 :  15:54:44  Vis profil Send Henni a Private Message  Svar med kopi av melding

(Klikk for å se et større bilde)

Hei! I går da jeg syklet opp fra nydalen, fikk jeg øye på denne larven, som prøvde å komme seg over motorveien! Jeg plukket den opp, og tok den med hjem til insekts boka mi. Men der var det dårlige tegninger av larvene, så jeg begynte å søke på nettet. Etter et par timer, fant jeg ut at det kanskje kunne vere en humlesvermer, men er fortsatt usikker... Noen tips?

kjello
Biolog

1506 Posts

Skrevet - 26/08/2012 :  18:37:54  Vis profil  Besøk kjellos hjemmeside Send kjello a Private Message  Svar med kopi av melding
Dette må vel være lindesvermer.

KMO
Gå til toppen av siden

Henni
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 26/08/2012 :  20:07:20  Vis profil Send Henni a Private Message  Svar med kopi av melding
Hmmm... Jeg hadde tenkt til å prøve å oppbevare den til den ble en sommerfugl, men da må jeg ha riktig mat og miljø... Jeg fant ingen lind i nerheten, men wikipedia mente den kunne leve på andre løvtrær også. Så jeg har tat med meg en god bunke med forskjellig løv hjem, og prøver meg på en ca 5 stk. om gangen. Så er det bare å vente på natten, for det er visst da den spiser...
Gå til toppen av siden

Lars Ove
Biolog

2536 Posts

Skrevet - 26/08/2012 :  20:25:08  Vis profil Send Lars Ove a Private Message  Svar med kopi av melding
Fargen og den bløte møkka tilsier at denne nå er klar for forpuppimg. Den kommer ikke til å spise mer.

Lars Ove
Gå til toppen av siden

Henni
Deltaker

3 Posts

Skrevet - 26/08/2012 :  20:35:19  Vis profil Send Henni a Private Message  Svar med kopi av melding
Åja, men da gir jeg den bare litt pinner, så den kan henge i dem når den forpuppes, hvis den liker det :)
Gå til toppen av siden

Lars Ove
Biolog

2536 Posts

Skrevet - 27/08/2012 :  06:48:18  Vis profil Send Lars Ove a Private Message  Svar med kopi av melding
Denne henger seg ikke opp, men leger en lett kokong i strøsjiktet. Legg litt jord i bunnen av terrariet, så vil den forpuppe seg der. Pinner er likevel bra når den skal klekke til våren.

Lars Ove
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,19 sekunder. Snitz Forums 2000