| Forfatter |
Emne  |
|
|
Henni
Deltaker
3 Innlegg
|
Skrevet - 26/08/2012 : 15:54:44
|
Hei! I går da jeg syklet opp fra nydalen, fikk jeg øye på denne larven, som prøvde å komme seg over motorveien! Jeg plukket den opp, og tok den med hjem til insekts boka mi. Men der var det dårlige tegninger av larvene, så jeg begynte å søke på nettet. Etter et par timer, fant jeg ut at det kanskje kunne vere en humlesvermer, men er fortsatt usikker... Noen tips?
|
|
|
kjello
Biolog

1506 Posts |
Skrevet - 26/08/2012 : 18:37:54
|
Dette må vel være lindesvermer.
KMO |
 |
|
|
Henni
Deltaker
3 Posts |
Skrevet - 26/08/2012 : 20:07:20
|
| Hmmm... Jeg hadde tenkt til å prøve å oppbevare den til den ble en sommerfugl, men da må jeg ha riktig mat og miljø... Jeg fant ingen lind i nerheten, men wikipedia mente den kunne leve på andre løvtrær også. Så jeg har tat med meg en god bunke med forskjellig løv hjem, og prøver meg på en ca 5 stk. om gangen. Så er det bare å vente på natten, for det er visst da den spiser... |
 |
|
|
Lars Ove
Biolog

2536 Posts |
Skrevet - 26/08/2012 : 20:25:08
|
Fargen og den bløte møkka tilsier at denne nå er klar for forpuppimg. Den kommer ikke til å spise mer.
Lars Ove |
 |
|
|
Henni
Deltaker
3 Posts |
Skrevet - 26/08/2012 : 20:35:19
|
| Åja, men da gir jeg den bare litt pinner, så den kan henge i dem når den forpuppes, hvis den liker det :) |
 |
|
|
Lars Ove
Biolog

2536 Posts |
Skrevet - 27/08/2012 : 06:48:18
|
Denne henger seg ikke opp, men leger en lett kokong i strøsjiktet. Legg litt jord i bunnen av terrariet, så vil den forpuppe seg der. Pinner er likevel bra når den skal klekke til våren.
Lars Ove |
 |
|
| |
Emne  |
|