Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Hovedside | Brukerprofil | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Veps
 Forum låst
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

fjordgløtt
Aktiv deltaker

89 Innlegg

Skrevet - 15/09/2012 :  07:23:28  Vis profil Send fjordgløtt a Private Message
Hvilken art veps er dette?
Bildet er tatt 13.9.2012
i Vestby kommune.

Synes det likner geithams.

(Klikk for å se et større bilde)

Mvh
Finn Moe

soryu
Aktiv deltaker

1772 Posts

Skrevet - 15/09/2012 :  10:20:03  Vis profil Send soryu a Private Message
det er ikke geithams i allefall, kansje en rødveps dronning
Gå til toppen av siden

Hymenophorus
Biolog

1995 Posts

Skrevet - 15/09/2012 :  10:33:15  Vis profil  Besøk Hymenophoruss hjemmeside Send Hymenophorus a Private Message
Hvorfor er det ikke det soryu?

Dette er da sannelig en geithams - Vespa crabro, nærmere bestemt en drone(hann) (=7-leddet bakkropp og betydelig lengre antenner (ett ledd mer enn hunnene)) Artig å se det dukker opp noen funn hvert år de siste årene!

Mvh
Christer
Gå til toppen av siden

soryu
Aktiv deltaker

1772 Posts

Skrevet - 15/09/2012 :  14:47:00  Vis profil Send soryu a Private Message
Da legger jeg meg langflat og beklager :) får håpe den holder seg langt nede på sør østlandet, får jeg et slik bol her så blir det spraying
Gå til toppen av siden

Lars Ove
Biolog

3531 Posts

Skrevet - 15/09/2012 :  19:00:42  Vis profil Send Lars Ove a Private Message
Ja det er en hann av crabro. Av hannvepsene våre tror jeg faktisk den rødbrune stripa fremst på bakkroppen kun finnes hos crabro.Dette er sommerens fjerde funn, og andre funn fra Akershus.

Har du tatt vare på dyret?

Lars Ove
Gå til toppen av siden

Lars Ove
Biolog

3531 Posts

Skrevet - 15/09/2012 :  19:04:28  Vis profil Send Lars Ove a Private Message
Jeg foretrekker heller et bol av geithams framfor en av de andre vepsene våre. Jordvepsen foreksempel er betraktelig mer plagsom og stikker mye lettere en geithamsen. Likevel klarte jeg å få et geithams stikk i fjor midt i knollen. Det gjorde vondt. Men jeg kan ene og alene takke meg selv for det.

Lars Ove
Gå til toppen av siden

soryu
Aktiv deltaker

1772 Posts

Skrevet - 15/09/2012 :  22:57:27  Vis profil Send soryu a Private Message
geithamsen har et mer potent stikk enn de mindre artene og hvis man er uheldig å kommer borti et sånn bol, så tror jeg det fort kan bli en stygg sak, jeg kjenner en som ble stukket av asiatisk geithams ( vespa mandarinia) og det var ingen dans på roser, det endte på intensiven i Taipei, det var bare ett stikk av en 5cm lang sak. Bolet var vist ifølge lokale der et hull i bakken som minnet mer om et grevlinghi enn et vepsebol. jeg har blitt stukket av vanlig veps mange ganger og jeg liker det ikke, og jeg kommer til å like geithamsen sitt enda mindre, finner jeg et sånn bol så blir det grillfest
Gå til toppen av siden

Medved
Aktiv deltaker

1188 Posts

Skrevet - 16/09/2012 :  01:01:43  Vis profil Send Medved a Private Message
Jeg er ikke glad i veps, men jeg synes vi skal ta var på geithamsene og alle de andre dyrene. Det gjelder bare å være forsiktig.

Har hørt at gift fra veps akkumeleres i kroppen, stemmer det

Noen eldre jeg har truffet i skogen forteller at de har med tabletter og noen har til og med sprøyter ved vepsstikk
Gå til toppen av siden

soryu
Aktiv deltaker

1772 Posts

Skrevet - 16/09/2012 :  09:18:59  Vis profil Send soryu a Private Message
Nei er den ute i naturen så lar jeg dem være, er de i garasjen eller under taket da blir det krig, men jeg bor så langt nord at her er det ingen geithams og det er jeg glad for :)
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

10094 Posts

Skrevet - 16/09/2012 :  09:55:15  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message
Det er noen som er allergisk for vepsestikk, og da kan det gå på livet løs. De får gjerne med seg ei sprøyte med adrenalin eller noe slikt til bruk i påkommende tilfeller.

For oss andre er vepsestikk bare ubehagelig. Selv mener jeg at våt jord kan lindre stikket. Det er i det minste et middel en ofte har tilgjengelig.

AA
Gå til toppen av siden

soryu
Aktiv deltaker

1772 Posts

Skrevet - 16/09/2012 :  10:49:26  Vis profil Send soryu a Private Message
Er ikke meningen å virke hysterisk her, men jeg mener at ved å ha på jord på et sted på huden hvor det er åpning kan man i ytterste konsekvens utsette seg for jordbakterier som kan medføre stivkrampe og andre ulumskheter? det var i allefall hva en lege jeg snakket med sa ved samme behandling for brennesle stikk.. ikke vet jeg har ikke riktig utdannelse for slik jeg :)
Gå til toppen av siden

Limnoan
Biolog

10094 Posts

Skrevet - 16/09/2012 :  14:18:18  Vis profil  Besøk Limnoans hjemmeside Send Limnoan a Private Message
For å si det slik, dette er ikke et råd jeg har brukt når jeg har vært førstehjelper i uniform. På den annen side, det hjelper, og infeksjonsfaren tror jeg er til å leve med.

Kanskje fuktig bomull kan gjøre samme nytte, uten bakteriologiske betenkeligheter? Mistenker at det er fuktigheten som er det virksomme?

AA
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Forum låst
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,23 sekunder. Snitz Forums 2000