Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Hovedside | Brukerprofil | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Har kongekrabber blått blod?
 Forum låst
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Torborg
Biolog/Admin

2202 Innlegg

Skrevet - 19/01/2007 :  21:07:19  Vis profil Send Torborg a Private Message
Spørsmål som er kommet på epost:

Hei, jeg har et spørsmål som gjelder kongekrabber.
Er det sant at kongekrabber har blått blod?
Jeg håper dere kan svare meg, siden jeg og min pappa er litt uenige om dette temaet. Jeg mener at kongekrabben har blått blod, mens min pappa mener at det er ingen krabber som har blått blod.
Jeg vil bare si tusen takk på forhånd hvis dere kan hjelpe meg.

Med vennlig hilsen Marthe

Torborg
Biolog/Admin

2202 Posts

Skrevet - 19/01/2007 :  21:10:41  Vis profil Send Torborg a Private Message
Vel, den er jo kongelig...
Gå til toppen av siden

bombus
Biolog

1608 Posts

Skrevet - 19/01/2007 :  21:50:29  Vis profil Send bombus a Private Message
Blodets rødfarge kommer fra hemoglobin som du finner i de røde blodlegemene. Hemoglobinet inneholder jernioner Fe2+ som binder seg til oksygen.

Hos en del dyr, som hos hummer og andre krepsdyr så er hemoglobinet byttet ut med annen transportør av oksygen, nemlig hemocyanin, som på mange måter avviker fra hemoglobinet. Hovedforskjellen er imidlertid at i hemocyanin, så er jernionet byttet ut med et copperion Cu2+. Mens hemoglobin har en sterk rødfarge så er hemocyanin fargeløst. Men når det tar opp oksygen, så blir det blått. Så derfor kan man si at krepsdyr har blått blod. Dette gjelder nok også kongekrabber. Men Torborg, det er vel neppe derfor de har det kongelige navnet.

Amj
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog/Admin

2202 Posts

Skrevet - 19/01/2007 :  22:00:40  Vis profil Send Torborg a Private Message
Nei, jeg tenkte omvendt. På grunn av det kongelige navnet, må de ha blått blod.

Men nå forstår jeg. På grunn av hemocyanin, har de blått blod.
Gå til toppen av siden

bombus
Biolog

1608 Posts

Skrevet - 20/01/2007 :  01:30:05  Vis profil Send bombus a Private Message
Vet du forresten hvorfor man sier at de kongelige har blått blod?

Det skal etter sigende stamme fra arabere som hadde kontakt med spanske adelige. På denne tiden var det ekstra fint å være så lys i huden som mulig. Og blodårene til disse bleke europeisk adelige skinte blått gjennom huden. Dette ga araberne grobunn for myten om at de adelige hadde blått blod. Det skal være herfra at påstanden om at det konglige har blått blod skal ha oppstått.
Utrykket blått blod kom fra Spania ("sangre azul")til England rundt 1834, og ble brukt på de adelige og aristokratene. Det var jo særlig disse som var så bleke at blodårene skinte blått lang veg.

Amj
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

9543 Posts

Skrevet - 20/01/2007 :  14:02:07  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message
Men hvorfor er blodårene blå? Egentlig er de fargeløse, men blodet skinner igjennom og derfor blir de røde (ved disseksjon). Huden inneholder fettstoffer som absorberer de blå strålene. Da hemoglobin både sender ut kvanter i rødt og blått, blir det bare de blå kvantene som slipper gjennom, og bodårene synes blå. Når huden blir brun, ser årene grønne ut (se etter om sommeren eller hos mørke mennesker). Årer, særlig små årer, som ligger nærmere hudoverlata ser fiolette ut. Fotograferes hud med årer med infrarød film og gulfilter, kommer blodårene tydeligere fram, i kongeblått! (Fotografer baksida av underarmen.)
Gå til toppen av siden

bombus
Biolog

1608 Posts

Skrevet - 20/01/2007 :  14:18:36  Vis profil Send bombus a Private Message
Bra Klaush. Hadde egentlig tenkt å si noe om det også, men.... Du sa det i alle fall veldig bra! Så da må vel Marthe og Torborg fått svar på det de spurte om (og bitte litt til)!

Amj
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Forum låst
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,14 sekunder. Snitz Forums 2000