Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om planter
 Et tre i Arizona
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

pentafot
Aktiv deltaker

4162 Innlegg

Skrevet - 23/05/2013 :  15:44:21  Vis profil Send pentafot a Private Message  Svar med kopi av melding
Sitter her og småforsker på 100 år gamle USA-bilder etter bestefar. Dette treet forekom litt opp i høyden (maks 1500 moh, vil jeg tru) noen mil sørvest for Flagstaff:

(Klikk for å se et større bilde)

Utsnitt:

- Hva for et tre kan det være?

gunder

Redigert av - pentafot den 23/05/2013 15:47:14

klaush
Biolog

8495 Posts

Skrevet - 23/05/2013 :  16:12:30  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Mulig et josvatre Yucca brevifolia, men det er flere Yucca-arter som er mulige. Josvatreet er iallafall ganske greina og "treaktig". Arizona (staten Flagstaff ligger i) har mye ørkner og passende habitater til Yucca.
Gå til toppen av siden

nfoto
Biolog

1917 Posts

Skrevet - 23/05/2013 :  16:17:22  Vis profil  Besøk nfotos hjemmeside Send nfoto a Private Message  Svar med kopi av melding
Definitivt en Yucca brevifolia. Dem så jeg ofte i disse områdene forrige år.
Gå til toppen av siden

pentafot
Aktiv deltaker

4162 Posts

Skrevet - 23/05/2013 :  18:23:57  Vis profil Send pentafot a Private Message  Svar med kopi av melding
Josvatre - interessant. Snakk om å få god hjelp, tusen takk begge to!

På neste fotografi ser det ut til å være flere mindre av samme sorten rundt de høye kaktusene:

gunder
Gå til toppen av siden

nfoto
Biolog

1917 Posts

Skrevet - 23/05/2013 :  18:49:39  Vis profil  Besøk nfotos hjemmeside Send nfoto a Private Message  Svar med kopi av melding
Den høye kaktusen er en saguaro (Carnegiea gigantea). Det er Yucca på bildet også, men nær umulig å se vilken art.
Gå til toppen av siden

pentafot
Aktiv deltaker

4162 Posts

Skrevet - 23/05/2013 :  18:58:23  Vis profil Send pentafot a Private Message  Svar med kopi av melding
Da har jeg navn på kjempekaktusen også, takk skal du ha.

gunder
Gå til toppen av siden

nfoto
Biolog

1917 Posts

Skrevet - 23/05/2013 :  19:20:38  Vis profil  Besøk nfotos hjemmeside Send nfoto a Private Message  Svar med kopi av melding
Det finnes et alterntiv til Yucca og det er Cholla (Cylindopuntia sp.). Kanskje er det denne som er på også på det første bildet? Flagstaff er ikke i området for Y. brevifolia selv om det finnes andre Yucca-arter der. Selv i fjella omkring Grand Canyon er det Yucca-forekomster. Cholla er det mange arter av og noen av dem blir ganske store.

Her er et bilde lengre sør i Arizona (Orgna Pipe National Monument)som viser enb Cholla i forgrunnen og Saguaro i bakgrunnen.

Cholla og Saguaro i Arizona-ørken (Klikk for å se et større bilde)

Kjempekaktusen er det derimot ingen tvil om. Carnegiea gigantea er jo selve ikonet for den Ville Vesten, selv om arten faktisk har en nokså begrenset utbredelse i ørkenstrøkene.

Saguaro (Carnegiea gigantea) i solnedgang (Klikk for å se et større bilde)
Gå til toppen av siden

nfoto
Biolog

1917 Posts

Skrevet - 23/05/2013 :  19:35:57  Vis profil  Besøk nfotos hjemmeside Send nfoto a Private Message  Svar med kopi av melding
Når jeg kikker litt mer grundig på Pentafots første bilde ser jeg at antakelsen om Yucca brevifolia må være feil. Dette er nok heller en Cylindropuntia (Cholla).

Lærdommen å trekke er at man alltid skal kikke minst én gang til. Habitatus var så Joshua-tre aktig, men greinene ser jo helt annerledes ut og bladrosettene er ikke der i det hele tatt. Ja, ja. Alle ka nta feil.

Jeg glatter over fadesen med å vise et selvportrett med Yucca brevifolia

Selvportrett med Yucca brevifolia (Klikk for å se et større bilde)
Gå til toppen av siden

pentafot
Aktiv deltaker

4162 Posts

Skrevet - 23/05/2013 :  20:09:18  Vis profil Send pentafot a Private Message  Svar med kopi av melding
Ikke vanskelig å tilgi det der, nfoto.

Selvportrettet: Fantastico!

Jeg kan jo legge til at bestefar-bildene er tatt i området rundt den gamle gruvebyen Jerome.

gunder
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4582 Posts

Skrevet - 25/05/2013 :  09:11:41  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
La for moro skyld spørsmålet ditt ut på en amerikansk nettside og fikk dette svaret fra Gordon:

It looks to me to be a Cholla cactus. Given the size of the plants, possibly Opuntia fulgida, but it is hard to tell. There are several large Cholla cacti native to the region. Here's a link to check http://www.desertusa.com/mag99/may/papr/chollas.html

Siden: http://nargs.org/smf/index.php?topic=1332.0

hotr
Gå til toppen av siden

nfoto
Biolog

1917 Posts

Skrevet - 25/05/2013 :  13:04:06  Vis profil  Besøk nfotos hjemmeside Send nfoto a Private Message  Svar med kopi av melding
Bra at jeg kikket en gang til og fikk bekreftet mistanken om en Cholla.

De flytter og stokker om på slektsnavnene "over there" som her hjemme. Jepson's e-flora sier Cylindropuntia for mange tidligere Opuntia.

Her en av dem, en nokså vanlig art (Cylindropuntia bigelovii), Teddy Bear Cholla. Å gi denne en skikkelig klem er å gjøre noen en bjørntjeneste ...

Arten formerer seg vegetativt ved at stykker brekker av og slår rot.

Teddy Bear Cholla Cylindropuntia bigelovii (Klikk for å se et større bilde)
Gå til toppen av siden

klaush
Biolog

8495 Posts

Skrevet - 25/05/2013 :  13:15:03  Vis profil  Besøk klaushs hjemmeside Send klaush a Private Message  Svar med kopi av melding
Akkurat, godt jeg skrev "mulig" josvatre. For jeg var ikke helt sikkert. Syntes at greiene linknet noe mer på kaktus enn på Yucca. Yucca har jo spisse blad, her ser det ut som torner. Altså lærte jeg noe nytt i dag. Cholla et tre i kaktusfamilien. Saguaroen er grei. Mitt kjennskap til disse er dessverre bare fra westerns med John Wayne. Husk, det må være John Wayne, hans filmer er tatt i Nevada, Arizona og New Mexico (foruten rett utafor stuedøra i Hollywood). Clist Eastwoods fantastiske westerns med Sergio Leone som regissør og Ennio Morricones musikk er fra Sicilia og ørkner i Spania, og der vokser verken Yucca eller Carnegia. - Litt på sida dette her. Men westerns uten John Wayne eller Clint Eastwood er ikke verdt å se på!

Nfotos bilder er jo alltid nærmest hallusinatoriske! Jeg har tenkt meg på fotojakt på Dronningberget på Bygdøy i morgen. Regnet og varmen må da ha lokket opp noen vårsopper - rundmorkel f.eks.

Redigert av - klaush den 25/05/2013 13:17:37
Gå til toppen av siden

pentafot
Aktiv deltaker

4162 Posts

Skrevet - 30/05/2013 :  11:19:24  Vis profil Send pentafot a Private Message  Svar med kopi av melding
Da skylder jeg også Hotr en takk! Slik får de gamle fotografiene litt botanisk kjøtt på beina - om en kan si det sånn.

gunder
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,39 sekunder. Snitz Forums 2000