Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om dyr
 Bille med passasjerer
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

oyvind
Aktiv deltaker

1245 Innlegg

Skrevet - 13/10/2008 :  21:33:36  Vis profil Send oyvind a Private Message  Svar med kopi av melding
En kveld jeg satt og så på TV, kom min kone inn fra kjøkkenet og sa: "Det ligger et dyr og skriker på kjøkkenbenken..."

Jeg gikk ut på kjøkkenet for å se. Ganske riktig - der lå det en bille på ryggen og skrek, med en ganske kraftig, høy tone. Da jeg tok på den, ble det stille. Jeg snudde den rundt for å se hvordan den så ut. Det var en vakker bille, ca 2 cm lang og jeg ble stående å studere den en stund. Plutselig så jeg et bitte lite dyr som kom frem fra undesiden, løp over dekkvingene og forsvant innunder dyret igjen. Jeg snudde billen over på ryggen igjen og da så jeg at det var mange små dyr som satt på billen. Jeg har ikke sett noe slikt før...
Hva slags bille er dette og hva er det den har med seg? Avkom? Blindpassasjerer? Parasitter?

Med foretiske midd (Klikk for å se et større bilde)

Med foretiske midd (Klikk for å se et større bilde)

Hymenophorus
Biolog

1895 Posts

Skrevet - 13/10/2008 :  21:39:39  Vis profil  Besøk Hymenophoruss hjemmeside  Klikk for å se Hymenophorus's MSN Messenger adresse Send Hymenophorus a Private Message  Svar med kopi av melding
Dette er åtselgraveren Nicrophorus investigator. Den har foretiske midd på seg. Disse middene bruker billen som transportmiddel fra et åtsel til et annet.

Christer
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog

1668 Posts

Skrevet - 13/10/2008 :  22:33:37  Vis profil Send Torborg a Private Message  Svar med kopi av melding
OH stilig!
Men hvorfor skriker den?
Gå til toppen av siden

oyvind
Aktiv deltaker

1245 Posts

Skrevet - 13/10/2008 :  22:41:13  Vis profil Send oyvind a Private Message  Svar med kopi av melding
Morsomt...
Kona derimot, syntes ikke noe særlig om å ha hatt en åtseleter på kjøkkenbenken. Hun lurer imidlertid på hvorfor den lå der og "skrek".

Defineres disse middene som parasitter?
De skader øyensynlig ikke billa, men det er jo "snylting" det å benytte et annet dyr til transport. Regner med at billa ikke kan velge om den vil være transportør elle ikke.
Gå til toppen av siden

Hymenophorus
Biolog

1895 Posts

Skrevet - 13/10/2008 :  22:43:29  Vis profil  Besøk Hymenophoruss hjemmeside  Klikk for å se Hymenophorus's MSN Messenger adresse Send Hymenophorus a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er helt riktig at åtselgraverne lager lyd: de stridulerer. De gnir bakkroppsegmentene mot hverandre og mot innsiden av dekkvingene. Dette lager en høylytt gnisselyd. Det er ikke avklart hvilken funksjon dette har, men antipredatoradferd samt kommunikkasjon innen arten er plausibelt. Jeg vet i alle fall at enkelte arter i denne slekten, så kommuniserer hunnen med larvene sine med denne lyden. Hunnen driver med yngelpleie - noe som ikke er spesielt vanlig blandt billene.

Mange andre billefamilier og arter lager lyd på samme og tilsvarende måte.

Christer
Gå til toppen av siden

Hymenophorus
Biolog

1895 Posts

Skrevet - 13/10/2008 :  22:50:30  Vis profil  Besøk Hymenophoruss hjemmeside  Klikk for å se Hymenophorus's MSN Messenger adresse Send Hymenophorus a Private Message  Svar med kopi av melding
Foretiske midd er ikke parasitter. Kommensalisme er det nærmeste jeg kommer som beskriver dette samlivet, der den ene arten har en fordel, men er uten betydning for den andre arten.

Christer
Gå til toppen av siden

Buggie
Biolog/Moderator

1462 Posts

Skrevet - 13/10/2008 :  23:25:52  Vis profil  Besøk Buggies hjemmeside Send Buggie a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er faktisk mulig at åtselgraveren har nytte av disse middene. Åtselgravere trives ikke særlig bra på åtsler hvor spyfluelarver har fått feste, blant annet pga den store mengden ammoniakk som spyfluelarvene skiller ut, og selvfølgelig den direkte konkurransen om næring.

Middene* som åtselgraveren transporterer med seg lever blant annet av flueegg, og dersom en åtselgraver ankommer åtselet før eggene klekker, kan middene holde populasjonen av fluelarver nede, noe som vil være en fordel for åtselgraveren. I tillegg så graver åtselgraveren ned kadaveret, noe som forhindrer flere fluer i å legge egg på kadaveret.

* det er spesielt midd i slekten Poecilochirus som lever av flueegg.

Morten "Buggie" Stærkeby
Gå til toppen av siden

oyvind
Aktiv deltaker

1245 Posts

Skrevet - 14/10/2008 :  00:16:29  Vis profil Send oyvind a Private Message  Svar med kopi av melding
Hmm...
Lurer på hvor i hagen den billa har gravd ned maten sin.

Hvorfor graver åtselgraveren ned kadaveret sitt? Er det bare for å hindre konkurranse fra spyflua? Hvor store kadavre kan den grave ned?

Problemet med et slikt forum som dette, er at for hvert svar dukker det opp flere nye spørsmål
Gå til toppen av siden

Buggie
Biolog/Moderator

1462 Posts

Skrevet - 14/10/2008 :  01:35:13  Vis profil  Besøk Buggies hjemmeside Send Buggie a Private Message  Svar med kopi av melding
Man antar at det hovedsaklig er for å unngå konkurrenter. Åtselgraveren omformer åtselet når det er nede i jorda ved hjelp av sekresjoner og kjevene, slik at det blir akseptabel mat for larvene. Størrelsen på kadaverne de graver ned begrenser seg til dyr på størrelse med småfugler og smågnagere.

Her er en video som er ganske ok hvis man ser bort fra kommentatoren.

http://video.nationalgeographic.com/video/player/animals/bugs-animals/beetles/beetle_burying.html

Morten "Buggie" Stærkeby
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog

1668 Posts

Skrevet - 14/10/2008 :  11:18:00  Vis profil Send Torborg a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Problemet med et slikt forum som dette, er at for hvert svar dukker det opp flere nye spørsmål

Det er ikke et problem, det er en styrke
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4204 Posts

Skrevet - 14/10/2008 :  21:17:05  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Jeg har observert liknende midd både på humler og vevkjerringer. Går ut fra at det er andre arter selv om de likner...
Er dette haikere også eller er de snyltere? På humler er det spesielt dronninger tidlig om våren det forekommer. Haiker de til et nytt bol for å leve av noe der? På vevkjerringer sitter de ofte akkurat i leddene, har inbildt meg at de suger kroppsvæske.

hotr
Gå til toppen av siden

bombus
Biolog

1606 Posts

Skrevet - 14/10/2008 :  21:50:04  Vis profil Send bombus a Private Message  Svar med kopi av melding
hotr: Du har helt rett med hensyn til humler og midd. Middene bruker kun humlene til å frakte dem til et nytt bol. Nye dronninger får gjerne med seg noen midd fra bolet hvor de er klekt med seg når de forlater bolet for godt. Midden overvintrer sammen med humledronning og blir sittende på humledronningen inntil hun har etablert et nytt bol. Da krabber de av dronninga og lever og formerer seg i bolmaterialet. Der finner de mer enn nok av mat. Disse middene gjør ingen annen skade på humla enn at de ofte kan skape problemer med flyginga på grunn av øket vekt.

Det finnes imidlertid minst en middart som kan gjøre skade på humler ved å krabbe inn i trakeene å suge blod fra humla der. Vet ikke om dette har vært observert i Norge. Blir de mange nok svekkes humler med slike midd. Det skal også være observert humlemidd som har midd.

Men midd kan også forlate humlene i blomstene og hoppe på nye humler der. På denne måten spres de til uinfiserte bol samt at det forhindrer for mye innavl.

På mange måter kan vel nesten si at de fleste midd gjør mer nytte enn skade i et humlebol ved å hjelpe til å "holde bolet rent". Men mange humler jobber som besatt for å fjerne midd. Derfor finner du stort sett bare midd på humla hvor humla ikke kommer til med bena for å børste dem vekk.

Jeg er forøvrig helt enig med Torborg, det er ikke noe problem at det dukker opp nye spørsmål

Amj
Gå til toppen av siden

oyvind
Aktiv deltaker

1245 Posts

Skrevet - 14/10/2008 :  22:36:14  Vis profil Send oyvind a Private Message  Svar med kopi av melding
Beklager utsagnet om problem med hele tiden nye spørsmål.
Det var selvironi, og positivt ment.

Dere har sikkert forstått at jeg er helt fersk her, og jeg må innrømme at jeg er litt overveldet over all responsen jeg har fått på spørsmålene mine. Tusen takk for informative svar.

Denne diskusjonen har utviklet seg ganske mye i forhold til det opprinelige spørsmålet. Det er veldig spennende å følge den, selvom jeg kanskje ikke selv har så mye å bidra med lengre.
Gå til toppen av siden

hotr
Biolog

4204 Posts

Skrevet - 14/10/2008 :  22:47:15  Vis profil Send hotr a Private Message  Svar med kopi av melding
Takk til bombus! Har hørt at trakémidd er observert på bier, de er jo også kjent for snylteren varroamidd som suger kroppsvæske.

hotr
Gå til toppen av siden

Torborg
Biolog

1668 Posts

Skrevet - 15/10/2008 :  17:49:58  Vis profil Send Torborg a Private Message  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av oyvind
Beklager utsagnet om problem med hele tiden nye spørsmål.
Det var selvironi, og positivt ment.

Ja, jeg hadde bare lyst til å poengtere at det er moro når tråden utvikler seg slik, og dette har vært en veldig spennende og lærerik tråd!
Gå til toppen av siden

JRP
Aktiv deltaker

780 Posts

Skrevet - 16/10/2008 :  19:50:56  Vis profil Send JRP a Private Message  Svar med kopi av melding
Her er ett bilde av en humle som var så nedlesset av midd at den bare satt og soset...

Det var sikkert opp i mot hundre midd på denne som satt i klaser - spesielt under vingene...

(Klikk for å se et større bilde)

Johnny
Gå til toppen av siden

bombus
Biolog

1606 Posts

Skrevet - 16/10/2008 :  22:14:47  Vis profil Send bombus a Private Message  Svar med kopi av melding
Dette var et veldig typisk bilde av hvordan midden plasserer seg. Denne hagehumledronninga har fått med seg masse midd som blir med på overvintring. Midden fester seg i hovedsak på nye dronninger.

Som vi ser av bildet er det to hovedsteder midden fester seg. Mellom brystpartiet og bakkroppen, samt mellom brystet og hodet. Her klarer ikke humla å børste dem av med beina. Humla liker ikke å ha fremmedlegemer på seg, og børster raskt av seg midd om den får en mulighet. De kan også vibrerer kraftig med vingene og jeg har observert at midd i slike tilfeller kan bli kastet langt av gårde.

Jeg kan jo også fortelle at det er helt vanlig at biller også fester seg på humlene for å bli transportert til bolet hvor de legger sine egg. Det vanlige er da at de biter seg fast i snabelen, men jeg har også sett dem bite seg fast på humlebeina.

Amj
Gå til toppen av siden

oyvind
Aktiv deltaker

1245 Posts

Skrevet - 16/10/2008 :  22:53:34  Vis profil Send oyvind a Private Message  Svar med kopi av melding
De billene som haiker med humler kan vel ikke være særlig store. Har ikke humlene ganske begrenset lasteevne?

Øyvind
Gå til toppen av siden

bombus
Biolog

1606 Posts

Skrevet - 16/10/2008 :  23:07:35  Vis profil Send bombus a Private Message  Svar med kopi av melding
Nei, de er ikke særlig store disse billene (Anterophagus sp.) er 4-5 mm lange. Larvene spiser diverse avfall, men kan også gå løs på selve bolet om de blir mange. Men jeg har aldri registrert noen større skade i mine bol av billelarvene.

Det er klart humlene har begrenset lasteevne, men disse billene er så lette at en normal humle ikke har det minste problemer med å frakte den med seg til bolet!

Ung biller oppsøker blomster og biter seg fast i humler som besøker disse blomstene. Dermed har de en effektive måte å finne humlebol

Amj
Gå til toppen av siden

oyvind
Aktiv deltaker

1245 Posts

Skrevet - 17/10/2008 :  00:49:22  Vis profil Send oyvind a Private Message  Svar med kopi av melding
Hm...
Symbiose, Kommensalisme, Parasittisme.

Når man leser denne tråden begynner disse begrepene å flyte litt over i hverandre.

Øyvind
Gå til toppen av siden

bombus
Biolog

1606 Posts

Skrevet - 18/10/2008 :  00:36:25  Vis profil Send bombus a Private Message  Svar med kopi av melding
vel oyvind, begrepene har sine klare definisjoner. Problemet er vel at vi alltid skal putte dem i båser. Hver art utvikler sin strategi, finner sine nisjer. De fleste organismene vi finner i et humlebol kan humlene klare seg godt foruten, men mange av disse organismene klarer seg ikke uten humlene.

Når det gjelder parasitter, så har humlene så mange forskjellige parasitter at det nesten er rart at de klarer å overleve. De vrimler av forskjellig typer parasitter alt fra bakterier og andre mikroorganismer til fluer. Som om det ikke er nok, så er det mange dyr som spiser humler og humlebol mer enn gjerne

Amj
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Ny avstemning Ny avstemning
 Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,25 sekunder. Snitz Forums 2000