| Forfatter |
Emne  |
|
|
Burobeng
Aktiv deltaker

30 Innlegg
|
Skrevet - 18/10/2008 : 11:49:09
|
|
Er det plantet noe Cedrus libanii norge?
|
|
|
klaush
Biolog

8106 Posts |
Skrevet - 18/10/2008 : 12:57:29
|
| Neppe, klimaet passer ikke. Mulig i veksthus i botaniske hager. |
 |
|
|
Burobeng
Aktiv deltaker

30 Posts |
Skrevet - 18/10/2008 : 13:26:37
|
Jeg har besøkt de fantastiske cederskogene i Libanons fjellområder. Der er det snø og kulde vinterstid, men fordelingen av lys og mørke gjennom året og døgnet er jo noe annerledes enn her på berget. Frøa jeg tok med spirte ikke, men i Kew Garden er de majestetiske.
Jeg fant noen cedrus-sorter her: http://www.oasenhageland.no/Files/Billeder/Nletrr_side_58-63.pdf
|
 |
|
|
hotr
Biolog

4201 Posts |
Skrevet - 19/10/2008 : 12:29:24
|
Libanonseder, atlasseder og himalayaseder er plantet i Norge og klarer seg godt på friland (Vestlandet, Sørlandet). Spesielt er blå atlasseder Cedrus atlantica 'Glauca' og himalayaseder Cedrus deodara mye plantet. Libanonseder Cedrus libani, spesielt navnesorten 'Sargentii', forekommer også. Jeg har forøvrig alle disse i min hage. Den eneste jeg tror ikke er plantet, i hvertfall ikke mye, er kyprosseder Cedrus brevifolia. Den trenger høyere temperaturer om sommeren.
hotr |
Redigert av - hotr den 19/10/2008 12:31:30 |
 |
|
|
klaush
Biolog

8106 Posts |
Skrevet - 19/10/2008 : 20:11:45
|
| Der ser man, min erfaring er fra Østlandet og Botanisk hage i Oslo. På Vestlandet får man til mye rart! |
 |
|
|
hotr
Biolog

4201 Posts |
Skrevet - 20/10/2008 : 12:12:13
|
Ja, det kan du si! Jeg er selv østlennding, men har bodd nær Haugesund i >25 år. Da jeg flyttet hit var utvalget i planteskolene det samme som i Oslo-området. Nå har det skjedd en stor utvikling og svært mye kan kjøpes i vanlige hagesentre, bl mange sorter seder. Vil du ha en staselig palme i hagen, er ikke det heller noe problem å få tak i. Sorter av fuchsia overvintrer ute og blir busker, de største jeg har sett er 2m høye og 4m brede. Hos enkelte selvsår også fuchsia seg, men det blir neppe noen pestart!
hotr |
 |
|
|
Burobeng
Aktiv deltaker

30 Posts |
Skrevet - 28/10/2008 : 17:06:19
|
| Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et par små planter av libani? Jeg bor i Østfold. Er det en fordel å ta frø fra et tre som har klart seg her? |
 |
|
|
hotr
Biolog

4201 Posts |
Skrevet - 28/10/2008 : 22:07:04
|
Hvis du får tak i frø fra trær som har klart seg bra i Norge, er det det beste. Jeg vet ikke om noen slike kilder. Små trær kan sikkert skaffes hos enkelte vestlandsgartnerier/hagesentre (f eks Arne Ødegård, Isvik tlf 52 76 23 19, mob 481 32 150 ), kanskje helst navnesorter. Ellers må du prøve nettet for å få tak i frø av arten. Jeg fant denne med en gang: http://www.b-and-t-world-seeds.com/alaCart.asp?searchfor=cedrus+libani
hotr |
 |
|
|
Kåre R. Walvik
Deltaker
1 Posts |
Skrevet - 24/07/2012 : 15:13:44
|
Kopi av melding: Opprinnelig postet av Burobeng Er det plantet noe Cedrus libanii norge?
I Stavanger har det i flere vokst et sedertre fra Israel. Det er idag stort og prektigt! Vakkert å se på. Var sikkert en misjonær e.l. som tok det med og plantet det i hagen, som idag ligger nær i sentrum.
Kåre R. Walvik |
 |
|
|
Burobeng
Aktiv deltaker

30 Posts |
Skrevet - 13/08/2012 : 02:00:18
|
Interessant. Vet noen adressa?
Kan man stiklingsformere denne? Er den selvbestøvende slik at frø er spiredyktige? |
 |
|
|
kjellms
Aktiv deltaker

1496 Posts |
Skrevet - 13/08/2012 : 09:52:28
|
Jeg skjønner ikke helt denne trangen blandt botanikere, biologer og hageeiere (planleggere, landskapsarkitekter og hvem det nå enn er). Nå klager man over snegler som spiser opp all vegetasjon, og ser ikke at dette er et utslag av samme sak, innførsel av nye arter. Dermed har jeg ikke sagt at seder nødvendigvis er et problem.
Jeg har vært et par ganger på Kypros og mente å se tydelig at de tar livet av sitt eget land ved at de har innført Eucalyptus-arter. De trenger ikke innføre mer og plante mer. Eucalyptus-artene tar over alt, naturlig vegetasjon i form av skoger og nær strandvegetasjon tas etterhvert helt over av Eucalyptus. Svært få europeiske dyr spiser Eucalyptus (det er iallfall tydelig på Kypros i den grad det er mulig der). Naturlige eike- og furuskoger forsvinner i katastrofalt tempo. Om den botanikeren jeg snakket med hadde rett, hadde de innført ca 160 arter Eucalyptus.
Off-topic eller malurt i begeret? Jeg tror ikke det. Skal trangen til pynte-effekt ta over naturens produksjon, man glemmer ofte at lokal flora og fauna er tilpasset hverandre. Jeg vil kanskje også heller si at hageeiere har seg selv å takke (i stor skala) når de klager på brunsneglene (uansett detaljhistorikk). Det virker som alt skal være tillatt når hager skal være pene og velholdte i de ryddige, pene, vakre og rike villastrøk. Men du verden så kjapp man er til se at det er galt med innvandring av kongekrabbe og mårhund! Jeg kunne ikke dy meg! |
Redigert av - kjellms den 13/08/2012 09:58:40 |
 |
|
|
pix
Aktiv deltaker

312 Posts |
Skrevet - 13/08/2012 : 10:38:56
|
Da kan jo jeg med litt stolthet si at mitt bidrag til hagen har vært gulsildre, liljekonvall, ramsløk og en nyperose, alle lokale. Min samboer vil heller på hagesenteret, merkelig nok  |
 |
|
|
kjellms
Aktiv deltaker

1496 Posts |
Skrevet - 13/08/2012 : 10:54:51
|
Godkjent Såvidt jeg husker var hagen til Finn Wischmann et villniss av det meste, en ordentlig botanikerhage. |
 |
|
|
nfoto
Biolog

1118 Posts |
Skrevet - 13/08/2012 : 16:23:57
|
| Min hage er et skikkelig villniss hvor alt som får lyst til å prøve seg (på naturlig vis med diasporspredning)skal få stå uten min innblanding. Artsmangfoldet øker da år for år til naboenes store forvilelse, men ulikt dem har jeg ingen monstersnegler. Derimot tiltrekkes alskens insekter, sommerfugler og småfugl. Så får jeg heller tolerere litt ekstra markmus. |
 |
|
|
m@rielle
Aktiv deltaker

201 Posts |
Skrevet - 13/08/2012 : 17:06:12
|
Kopi av melding: Opprinnelig postet av kjellms
Godkjent Såvidt jeg husker var hagen til Finn Wischmann et villniss av det meste, en ordentlig botanikerhage.
I boka " min villhave " av Elin Conradi er alle plantene i hennes (og Finns) have presentert. Et villniss ja, men definitivt et organisert et sådan!  Men at det finnes en og annen importert vekst der er nok ikke til å stikke under en stol.  |
 |
|
| |
Emne  |
|